Original title:
Nové trendy v cestovním ruchu z rozvinutých zemí a jejich využití pro domácí trh v praxi CK
Translated title:
New trends in tourism of developed countries and its utilization for domestic market in the practice of tour operator
Authors:
Schlindenbuch, Petr ; Hartman, Ladislav (advisor) ; Němečková, Klára (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je zmapovat nové a nastupující trendy cestovního ruchu na rozvinutých trzích a možnosti jejich aplikace na domácím trhu v praxi CK, ve které autor působí, pro její dlouhodobý a udržitelný rozvoj. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na specifikace a rozdíly cestovních kanceláří a cestovních agentur. Specifikace ostatních subjektů cestovního ruchu jsou pro komplexnost uvedeny v příloze, stejně jako obecný popis postavení České republiky ve světovém cestovním ruchu. Praktická část obsahuje podrobnou analýzu prodejního portálu zájezdů Invia.cz, rozbor úspěšnosti zájezdů CK ve které autor působí, doporučení pro její rozšiřování a rozvoj a možné limity a rizika kterým je vystavena. Vše je doplněno o anketní šetření potvrzující či vyvracející vyvozené závěry a přinášející další poznatky pro bezproblémový chod cestovní kanceláře. Přínosem diplomové práce je detailní rozbor aktivit konkrétní cestovní kanceláře a specifická doporučení pro její zamýšlené rozšíření, která jsou podložena anketním šetřením.The goal of master's thesis is to map new and upcoming trends in tourism in developed markets and possibilities of its utilization on domestic market in the practice of tour operator, where the author works, for its long term and sustainable development. The theoretical part of this thesis is focused on specifications and differences of tour operators and travel agencies. To make it complete, specifications of other subjects of tourism are placed in attachment, same for the general description of the position of Czech Republic in the world's tourism. The practical part contains detailed analysis of the on-line portal Invia.cz, successfulness analysis of tours organized by the tour operator, where the author works, recommendations for its growth and development and possible limits and risks, which it is exposed to. It is completed by an inquiry, which supports or neglects deducted conclusions and it brings additional notes for trouble-free business of tour operator. The result of the thesis is detailed analysis of activities of specific tour operator and specific recommendations for its planned expansion, which are supported by a research.
Keywords:
development of tour operator; tour's successfulness; trends in tourism; rozvoj cestovní kanceláře; trendy cestovního ruchu; úspěšnost zájezdů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25582