Original title:
Vliv internetu a sociálních sítí na spotřební chování
Translated title:
Influence of the Internet and Social Networks on Consumer Behavior
Authors:
Grigarová, Pavla ; Koudelka, Jan (advisor) ; Bilal, Linda (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Metody používané při zpracovávání práce zahrnují online dotazování a osobní rozhovory s odborníky. Cílem práce bylo teoreticky pokrýt oblast internetového marketingu a analyzovat uskutečněný vlastní výzkum. Výzkumem bylo odhaleno, že internet měl u posledních nákupů respondentů největší vliv na fáze hodnocení možností, nákup a hledání informací. Z kategorií byly internetem nejvíce ovlivněné nákupy elektroniky a služeb cestovního ruchu. S rostoucí cenou zboží bylo možné sledovat rostoucí vliv internetu. Nejvýznamnější nástroje internetového marketingu byly webové stránky firmy, vyhledávání pomocí vyhledávačů a nástroje na porovnávání cen. Pokud jde o sociální sítě, byl jejich vliv na spotřební rozhodování pouze okrajový. Práce zahrnuje i porovnání teoretických poznatků s výsledky výzkumu a zároveň názory odborníků.Methods used in the thesis include online polling and personal interviews with experts. The goal was to theoretically cover the area of internet marketing and analyze own conducted research. Research has revealed that the internet had the biggest influence on the phases of assessing the options, buying and searching for information of the last purchases of the respondents. The categories which were mostly affected by the internet were electronics and tourism services. With the increasing price of goods the influence of the internet was also growing. The most important internet marketing tools were web sites, search engines and search tools to compare prices. Concerning the social networks, their influence on consumer decision-making was only marginal. The work includes a comparison of theoretical knowledge with research and expert opinions as well.
Keywords:
consumer behavior; internet marketing; reference groups; social networks; internetový marketing; referenční skupiny; sociální sítě; spotřební chování
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26464