Original title:
Licence firmy Microsoft ve firemním segmentu
Translated title:
Microsoft licenses in commercial segment
Authors:
Jeníček, Michal ; Říhová, Zora (advisor) ; Jiránková, Darina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Správné a finančně optimální pokrytí firemního softwaru licencemi je jedním z cílů každé firmy. Společnost Microsoft nabízí pro své softwarové produkty řadu licenčních programů, které primárně ovlivňují jejich financování. Modely licencování, které stanovují konkrétní pravidla používání licencí pro skupiny softwaru, jsou také velmi konkrétně definovány a vyžadují pečlivé studium pro jejich pochopení. Tyto dvě oblasti zahrnují řadu dílčích aspektů, jež je z hlediska přínosu pro firmu nutné zvažovat. Podstatný je ale i globální pohled spojující licenční programy a licenční modely. Složitý proces řízení licencí je obávaným tématem i pro IT odborníky. Práce zasazuje téma licencí do kontextu strategického firemního plánování IT a formou komentovaných principů, modelů, obvyklých situací a akcentování skutečností, které se jeví jako na první pohled jako drobnosti avšak v konečném efektu závažně ovlivňují licencování. Poskytuje ucelený obraz problematiky, který zatím nebyl v takové formě a rozsahu zpracován. Cílem práce je komplexní analýza aspektů licenčních programů a modelů; jejich principů a možností. Orientace a pochopení problematiky licencí firmy Microsoft je pro firmy nezbytná. Práce proto také přináší konkrétní výstupy nejen v podobě porovnání jednotlivých licenčních programů z finančního, ale také funkčního hlediska. Jednotlivé podstatné služby licenčních programů a vlastnosti licenčních modelů jsou rozebrány v rozhodujících detailech a podrobeny kritickému zhodnocení pro využití ve firmě na základě její velikosti a charakteru.Correct and financially optimal covering of licensed software is one of the aims of all companies. Microsoft Corporation offers a wide range of software products and also various types of license financing that significantly affect their financing. License models stating the correct rules of using the licenses for software groups are also very specific and require a thorough understanding of its principles. These two areas include a range of partial aspects that are to be considered from the point of view of company benefit. However, a complex view combining license programs and license models is equally important. Hence the issue of license management is problematic not only for the management of the company, but also for the IT specialists. This thesis embeds the issue of licensing into the frame of strategic IT planning and by means of annotated principles, descriptions of everyday situations and accentuating details significantly affecting licensing provides a perspective of the issue that has not been dealt with in such an elaborate way so far. The aim of this thesis is to provide a complex analysis of license programs and models, their principles and possibilities. In many companies, a detailed knowledge and understanding of the issue of Microsoft licensing is very important. Therefore, this thesis provides some specific output instances in the form of both financial and functional comparison of individual licensing programs. The crucial services of license programs and characteristics of license models are investigated in detail and subject to critical evaluation for purposes of utilization in companies of various sizes and types.
Keywords:
License model; License program; Licensing; Microsoft; Software Assurance; Licence; Licenční modely; Licenční programy; Microsoft; Software Assurace
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28690