Original title:
Business Intelligence analýza podnikání v lékárně Alfa ve městě Nymburk
Translated title:
Business Intelligence analysis of pharmacy Alfa in the city of Nymburk and analysis of trends in sales of over-the-counter medicine.
Authors:
Vítek, Pavel ; Novotný, Ota (advisor) ; Červinková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou analýzy podnikání reálného subjektu -- lékárny, v tržním prostředí města Nymburk. Hlavním tématem práce je výzkum aktuální pozice lékárny na trhu v kontextu vývoje situace lokálního trhu a příchodu nového konkurenčního subjektu na tento trh. Práce se dělí na dva logické celky. Prvním je krátký teoretický úvod, který rozebírá užité metody a obecné předpoklady trhu ve městě Nymburk. V druhém celku je pak analyzován podnik jako takový a vývoj prodejů volně prodejných léčiv v kontextu vstupu nové konkurence na trh. K naplnění cílů je užita metoda SWOT analýzy k určení silných a slabých stránek podniku a k určení hrozeb a příležitostí, které vyplývají z podnikového okolí -- tedy lokálního trhu. Na tuto metodu navazuje metoda Balanced Scorecard, která je využita pro navržení ukazatelů měření a sledování budoucího vývoje a výkonu podniku. V závěru výzkumu jsou využity dataminingové metody nákupního košíku, segmentace a predikce časového vývoje prodejů volně prodejných léčiv. Všechny tyto metody slouží k vytvoření podkladového rámce pro budoucí rozhodování managementu a strategické a taktické řízení podniku.This thesis deals with the theme of business analysis of real company -- pharmacy, running a business in market environment of the city of Nymburk. Main focus is on research of actual position of the pharmacy in the local market in context of a new competitor entering the market. The whole thesis is divided into two consistent parts: The first part is a short theoretical introduction to the methods used and general background of the market in the city of Nymburk. The following practical part analyzes business of the company and development of sales of over-the-counter medicine in context of a new competitor entering the market in the period examined for the purpose of this thesis. Methods applied to achieve the the main goals of the thesis are following: the SWOT analysis method, which is used to discover the strengths and weaknesses of the company itself and to define threats and opportunities, based on the market environment. The subsequent method used within research is Balanced Scorecard method which is used to design the Key Performance Indicators for measuring and observing the company's performance and development. Finally data mining methods of shopping basket, segmentation and forecasting were used to analyse trends in over-the-counter medicine sales. All these methods are keystones for formulation of a basic concept for future strategical and tactical decisions.
Keywords:
Balanced Scorecard; Business Intelligence; data mining; forecasting; over-the-counter medicin; Shopping basket; SWOT; Balanced Scorecard; business intelligence; data mining; forecasting; nákupní košík; SWOT; volně prodejný léčiva
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28357