Original title:
Marketingová komunikace ve farmaceutickém průmyslu
Translated title:
Marketing Communication in Pharmaceutical Industry
Authors:
Bezděka, Václav ; Lešetický, Ondřej (advisor) ; Střítecký, Rudolf (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je zaměřena na marketingovou komunikaci ve farmaceutickém průmyslu. Teoretická část obsahuje popis farmaceutického trhu, stručný rozbor marketingového mixu s podrobným zaměřením na jednotlivé nástroje propagace (osobní prodej, reklama, přímý marketing, vztahy s veřejností a podpora prodeje). Dále se zabývá dílčími zákony, předpisy, normami a subjekty formujícími způsob využívání marketingové komunikace na už tak vysoce konkurenčním trhu. Praktická část obsahuje rozbor jednotlivých praktik marketingové komunikace vybraného farmaceutického výrobce se zaměřením na léčivý přípravek Motilium. Následuje rozbor a komparace jednotlivých nástrojů komunikačního mixu spolu s vyjádřením nákladů na dané aktivity, dále pak návrh možných zlepšení či doporučení.This work is focused on marketing communication in the pharmaceutical industry. The theoretical part contains a description of the pharmaceutical market, a brief analysis of the marketing mix with a detailed focus on the individual instruments of promotion (personal selling, advertising, direct marketing, public relations and sales support). It also contains partial laws, regulations, standards which are used in marketing communication. The practical part contains an analysis of marketing communication practices of selected pharmaceutical manufacturer with a focus on medicine or drug Motilium. Following analysis and comparison of different tools of communication mix together with value of the costs of activities, as well as proposed ways to improve marketing communication process and recommendation.
Keywords:
Advertisement; Communication; Direct Marketing; Distribution; Marketing; Marketing communication; Pharmaceutical industry; Price; Private sales; Propagation; Public Relations; Sales support; Cena; Distribuce; Farmaceutický průmysl; Komunikace; Marketing; Marketingová komunikace; Osobní prodej; Podpora prodeje; Propagace; Public Relations; Přímý marketing; Reklama; Sponzoring
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28570