Original title:
Využití nástrojů Six Sigma v praxi
Translated title:
Utilization of Six Sigma tools in practice
Authors:
Prepletaná, Miroslava ; Hykš, Ondřej (advisor) ; Vargas, Gita (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této práce je prokázat praktické vyuţití jednotlivých nástrojů Six Sigma v praxi. Six Sigma bývá povaţovaná za systém měření kvality, manaţerský přístup nebo metodologii. Je podloţena daty, jelikoţ svůj původ odvozuje ze statistiky. Slouţí ke zlepšení, návrhu a řízení procesů, se zaměřením na zlepšení podnikatelských výsledků. Six Sigma nástroje lze vyuţít ve všech aktivitách napříč podnikem od výroby po administrativu. Praktická část popisuje vyuţití Six Sigma nástrojů ve čtyřech kapitolách. Nástroje byli aplikované na skutečné firmě. V první kapitole se zaměřuji na nástroj, který je klíčový pro jakékoliv další firemní aktivity - hlas zákazníka. Jeho silnou stránkou je zpětná vazba od zákazníka. Další kapitola popisuje postup implementace nástroje 5S ve výrobních závodech a jeho přínosy pro společnost. Třetí a poslední kapitola popisují dva projekty, které byly realizovány v back office. Jedná se o zlepšovací projekty, které následovali postup DMAIC. Jejich cílem bylo zrychlení procesu cenotvorby a zkvalitnění výstupu, který je důleţitý pro manaţerské rozhodování.Aim of this thesis is to show practical usage of Six Sigma tools. Six sigma is considered a system of quality control, managerial style or methodology. It is always supported by solid data as it originates in statistics.. Concept is used for improvement of current processes, design of new ones or their better management with one ultimate goal -- refinement of business results. Core of its success is a customer oriented focus and expectation fulfilment. Six Sigma tools can be employed across all business actvities from manufacture to administration. Practical part describes employment of Six sigma tools in four separate chapters. Tools were applied on a real existing company. I am focused on Voice of Customer in the first chapter, which is essential for all other activities across company. Its strong feature is customer feedback. Next chapter deals with 5S tools and their implementation in manufacturing plants and their benefits for company. Third and last chapter describe two projects, which were implemented to back office. Refinement processes were based on DMAIC procedure. Their goal was to accelerate pricing process and sublime output, which is critical for management decision.
Keywords:
DMAIC; SIPOC; Six Sigma; DMAIC; SIPOC; Six Sigma
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28847