Original title:
Strategie a metody socio-ekonomické animace na příkladu hudebního odkazu skladatele Anthonyho Philipa Heinricha
Translated title:
The Socioeconomic Animation Strategy and Methods of the Anthony Philip Heinrich´s Music Work
Authors:
Farský, Pavel ; Patočka, Jiří (advisor) ; Freemanová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Animace hudebního odkazu je proces, který včleňuje částečně zapomenuté hudební dílo do kulturního života. Cílem je ekonomizace, která znamená jeho návrat také do kulturně-ekonomických struktur současné společnosti. Základem je vytvoření animační strategie, založené na znalostech vycházejících jak z muzikologických, tak ekonomických hledisek. Hudební odkaz Anthonyho Philipa Heinricha je velmi vhodným příkladem, na kterém lze demonstrovat koncepci, metody a postupy animační strategie. Tento tvůrce, pocházející z Čech na přelomu 18. a 19. století, se proslavil ve Spojených státech amerických jako hudebník, skladatel a organizátor hudebního života. Jeho život a dílo jsou sice součástí oficiálních amerických hudebních dějin, nicméně vinou historických událostí po 2. světové válce je povědomí o jeho životě a díle v České republice poměrně nízké, zredukované na okruh odborné veřejnosti. Skladatel nebyl zapomenut, jeho dílo si však zaslouží návrat do koncertního života. Tato práce si klade za cíl ukázat na příkladu hudebního odkazu A. P. Heinricha vytváření animační strategie, jejíž realizace by mohla přispět k prosazení tohoto autora i v českém hudebním světě jak z hlediska koncertní praxe, tak zejména v oblasti ekonomiky kultury.Animation of music heritage is a process, incorporating partly forgotten music work back to the cultural life of the society. The aim of the animation is to get back the music work into the current life. The idea is creation of the animation strategy, which lies insights in musiocological and economical views. The music work of Anthony Philip Heinrich is a suitable example to create the conception, methods and processes of the practical animation strategy. The personality of this composer, comming from the Bohemia on the edge of the 18th and 19th century, became famous in the United States as a musician, composer and organiser of the musical life. Although his life and work are wellknown in the United States, it si not the case of the Czech Republic. The awareness of Heinrich's life and work is relatively low in the Czech society due to distortions of culture after World War II. The knowledge of his work is restricted in the community of the musicologists, nowadays. The composer is not forgotten, however, his life deserves a comeback to the Czech music life. This thesis is a case study providing the animation strategy of the A. P. Heinrich's music work. The application of such a case study will contribute to incorporation of a partly forgotten composer into the Czech concert life and particularly into the cultural economics.
Keywords:
animation; Anthony Philip Heinrich; cultural economy; strategy; animace; Anthony Philip Heinrich; ekonomika kultury; strategie
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28885