Original title:
Segmentace zákazníků a návrh produktové nabídky energie z obnovitelných zdrojů
Translated title:
Customer segmentation and the development of renewable energy product offerings
Authors:
PUDIVÍTR, Tomáš Document type: Master’s theses
Year:
2025
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na segmentaci zákazníků a návrh produktové nabídky energie z obnovitelných zdrojů. Cílem je získat vhled do charakteristik, chování a postojů současných i potenciálních uživatelů k využívání obnovitelných zdrojů energie a k otázkám ochrany životního prostředí. Na základě získaných dat jsou identifikovány hlavní zákaznické segmenty, pro které jsou následně navrženy specifické produktové nabídky reflektující jejich preference a přístup k zelené energii. Součástí práce je také průzkum konkurenčních nabídek tří nejvýznamnějších energetických společností, které působí na českém trhu. Tento přehled slouží jako srovnávací základ pro návrh nových produktů a zdokonalení těch existujících. Výsledky výzkumu ukazují, že zájem o obnovitelnou energii je spíše nižší, nicméně nelze popřít existenci segmentu, který o takové produkty má zájem. Návrhy produktů zohledňují jak skupiny s odmítavým postojem, tak ty, které mají pozitivní přístup k udržitelným řešením. Práce tak přináší návrhy diferencovaných produktů, které mohou pomoci lépe komunikovat výhody obnovitelných zdrojů a přinést přidanou hodnotu již existujícím nabídkám, které se na trhu vyskytují.This thesis focuses on customer segmentation and the development of a product offerings in the field of renewable energy. The aim is to gain insight into the characteristics, behaviour and attitudes of both current and potential users regarding the use of renewable energy and environmental protection. Based on the collected data, the most important customer segments are identified. For these groups are proposed specific products that reflect their preferences and approach to green energy. It also analyses a market overview of product portfolios offered by three largest energy companies operating in the Czech Republic. This overview serves as a comparative basis for designing new products and improving existing ones. Results of the research indicate that the overall interest in renewable energy is relatively low, yet we can identify a segment of customers which shows potential interest in such products. Proposed products consider both segments with a rejecting attitude and with a positive approach to sustainable energy solutions. The thesis also presents differentiated product proposals that can help communicate the benefits of renewable energy more effectively and add value to the already existing market offers.
Keywords:
customer segmentation; energy company; environment; product offer; Renewable sources; energetické společnosti; Obnovitelné zdroje; produktová nabídka; segmentace zákazníků; životní prostředí Citation: PUDIVÍTR, Tomáš. Segmentace zákazníků a návrh produktové nabídky energie z obnovitelných zdrojů. České Budějovice, 2025. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/77214