Original title:
Přístupy a připravenost učitelů k sexuální výchově ve vybraných základních školách a gymnáziích
Translated title:
Approaches and readiness of teachers to teach sex education in selected elementary schools and grammar schools
Authors:
Sabolová, Anna ; Machovcová, Kateřina (advisor) ; Hanušová, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2025
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zaměřuje na přístupy a připravenost učitelů k výuce sexuální výchovy na vybraných základních školách a gymnáziích. Cílem práce je analyzovat, jakým způsobem učitelé přistupují k výuce sexuální výchovy, jaké metody a formy výuky používají a jak jsou připraveni reagovat na citlivá témata spojená s touto problematikou. Práce se také zaměřuje na vliv osobních postojů učitelů na jejich schopnost otevřeně komunikovat se žáky o tématech sexuální výchovy. Dále je věnována pozornost přípravě učitelů, jejich odbornému vzdělávání a zkušenostem, které mohou ovlivnit efektivitu a kvalitu výuky sexuální výchovy. Výzkum byl realizován formou kvalitativního šetření, které zahrnovalo rozhovory s učiteli, systematické pozorování výuky a analýzu jejich dostupných materiálů. Získané údaje byly podrobeny analýze, jejímž výsledkem je komplexní obraz o stavu sexuální výchovy na základních školách a gymnáziích, včetně výzev a bariér, kterým učitelé čelí při výuce. Výsledky ukazují, že i když existuje snaha o kvalitní sexuální výchovu, někteří učitelé se potýkají s nedostatkem odborných školení, omezenými materiálními a časovými podmínkami a také s rozdílnými přístupy k této problematice na různých školách. Tato práce poskytuje doporučení pro zlepšení přípravy učitelů, rozvoj interaktivních...This diploma thesis focuses on the approaches and readiness of teachers to teach sex education in selected primary and secondary schools. The aim of the thesis is to analyze how teachers approach sex education teaching, what methods and forms of teaching they use and how they are prepared to respond to sensitive topics associated with this issue. The thesis also focuses on the influence of teachers' personal attitudes on their ability to communicate openly with students about sex education topics. Attention is also paid to the preparation of teachers, their professional training and experiences that can influence the effectiveness and quality of sex education teaching. The research was carried out in the form of a qualitative survey, which included interviews with teachers, systematic observation of teaching and analysis of their available materials. The data obtained were subjected to analysis, the result of which is a comprehensive picture of the state of sex education in primary and secondary schools, including the challenges and barriers that teachers face in teaching. The results show that, despite efforts to provide quality sexuality education, some teachers struggle with a lack of professional training, limited resources and time, and differing approaches to the issue in different schools....
Keywords:
didactics of sexual education; legislative framework of education; pedagogical preparedness; sex education; sexuality; didaktika sexuální výchovy; legislativní rámec vzdělávání; metodická podpora; pedagogická připravenost; sexualita; sexuální výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/198061