Název:
Vztah žáků ke školnímu hodnocení
Překlad názvu:
Pupils' attitudes towards school assessment
Autoři:
HODAČOVÁ, Nikola Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2025
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá vztahem žáků ke školnímu hodnocení, které má zásadní vliv na jejich motivaci, sebevědomí i postoj ke vzdělávání. V teoretické části je hodnocení popsáno z hlediska jeho funkcí, forem a typů, se zaměřením na dopad hodnocení na psychiku a chování žáků. Pozornost je věnována také roli učitele a alternativním formám hodnocení, včetně sebehodnocení a vzájemného hodnocení mezi žáky. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu prostřednictvím ohniskových skupin, které proběhly na jedné běžné a jedné alternativní základní škole. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak žáci vnímají různé způsoby hodnocení, jaký vliv má hodnocení na jejich motivaci a zda považují hodnocení za spravedlivé. Výsledky ukazují odlišnosti ve vnímání hodnocení mezi žáky obou škol a poukazují na význam individualizovaného přístupu k hodnocení žáků.This thesis focuses on pupils' attitudes towards school assessment, which significantly influences their motivation, self-esteem, and overall approach to education. The theoretical part defines various forms, functions, and types of assessment, emphasizing its psychological and behavioral impact on pupils. Special attention is paid to the teacher's role and alternative assessment methods, including self-assessment and peer assessment. The practical part is based on qualitative research conducted through focus groups at one traditional and one alternative elementary school. The aim of the research was to explore how pupils perceive different types of assessment, how assessment affects their motivation, and whether they find the assessment process fair. The results highlight differences in pupils' perceptions depending on the type of school they attend and underline the importance of an individualized approach to assessment.
Klíčová slova:
alternativní hodnocení; motivace žáků; ohnisková skupina; sebehodnocení; slovní hodnocení; školní hodnocení; alternative assessment; focus group; pupil motivation; school assessment; self-assessment; verbal assessment Citace: HODAČOVÁ, Nikola. Vztah žáků ke školnímu hodnocení. České Budějovice, 2025. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/78078