Original title:
Analýza výuky tělesné výchovy a postojů žáků k TV v 6. třídách ve vybraných základních školách v okrese Tábor
Translated title:
Analysis of physical education teaching and pupils' attitudes towards PE in 6th grades in selected primary schools in the Tábor district
Authors:
TŘEBICKÁ, Diana Document type: Master’s theses
Year:
2025
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je analyzovat výuku tělesné výchovy a postojů žáků k tělesné výchově v 6. třídách základních škol v okrese Tábor. K analýze byla použita standardizovaná dotazníková metoda k diagnostice vyučovacích hodin tělesné výchovy. Postoje žáků byly zkoumány pomocí dotazníku DIPO-J. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část zahrnuje základní poznatky k danému tématu, praktická část se zaměřuje na hodiny tělesné výchovy na čtyřech základních školách v Táboře. Výsledky dotazníku DIPO-J ukazují, že žáci v okrese Tábor mají obecně pozitivní postoj k tělesné výchově, přičemž jedinou výjimku tvoří dimenze V, kde se objevují negativní názory. Dotazník určený učitelům pro diagnostiku vyučovací jednotky tělesné výchovy ukázal, že učitelé dosahují průměrné úrovně ve většině hodnocených dimenzí, což naznačuje dobrou úroveň jejich profesního výkonu na sledovaných školách.The aim of this thesis is to analyze physical education teaching and students' attitudes towards physical education in 6th grade classes at elementary schools in the Tábor district. A standardized questionnaire method was used to diagnose the teaching units of physical education. Students' attitudes were examined using the DIPO-J questionnaire. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part includes fundamental knowledge on the topic, while the practical part focuses on physical education lessons at four elementary schools in Tábor. The results from the DIPO-J questionnaire indicate that students in the Tábor district generally have a positive attitude towards physical education, with the only exception being dimension V, where negative opinions were found. The questionnaire for teachers, used to diagnose teaching units of physical education, showed that teachers achieved an average level in most of the evaluated dimensions, which suggests
Keywords:
diagnosis of teaching unit; DIPO-J questionnaire; framework educational program; older school age; Physical Education; diagnostika vyučovací jednotky; dotazník DIPO-J; rámcový vzdělávací program; starší školní věk; tělesná výchova Citation: TŘEBICKÁ, Diana. Analýza výuky tělesné výchovy a postojů žáků k TV v 6. třídách ve vybraných základních školách v okrese Tábor. České Budějovice, 2025. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/74731