Original title:
Adaptace dětí v mateřské školy z pohledu začínajících učitelů/učitelek
Translated title:
Adaptation of children in the kindergarden from the view of the teachers
Authors:
HEŘMANOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2025
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá procesem adaptace dětí v mateřské škole z pohledu začínajících učitelek. Cílem je zjistit, jak učitelky vnímají a prožívají adaptační období dětí, jak hodnotí svou připravenost, s jakými překážkami se setkávají a jakou formu podpory oceňují či postrádají. Teoretická část se věnuje vývojovým charakteristikám předškolního dítěte, fázím a faktorům ovlivňujícím adaptaci, a roli učitelky v tomto procesu. Zvláštní pozornost je věnována začínajícím pedagogům a jejich profesním kompetencím. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu realizovaném pomocí polostrukturovaných rozhovorů se začínajícími učitelkami mateřských škol. Výsledky ukazují, že adaptační období je vnímáno jako náročné, zejména kvůli nedostatku praktických zkušeností. Informátorky vyzdvihují význam podpory ze strany kolegů a vedení. Práce poukazuje na nutnost většího důrazu na adaptační problematiku již v rámci přípravy budoucích pedagogů.This bachelor thesis focuses on the process of children's adaptation to kindergarten from the perspective of beginning teachers. The aim is to explore how teachers perceive and experience the adaptation period, how they evaluate their preparedness, what challenges they encounter, and what types of support they appreciate or lack. The theoretical part describes the developmental characteristics of preschool children, the phases and influencing factors of adaptation, and the role of the teacher in this process. Special attention is paid to novice teachers and their professional competences. The practical part is based on qualitative research conducted through semi-structured interviews with beginning kindergarten teachers. The results show that the adaptation period is perceived as challenging, particularly due to a lack of practical experience. The informants highlight the importance of support from colleagues and school leadership. The thesis emphasizes the need to integrate adaptation-related topics more thoroughly into the training of future educators.
Keywords:
beginning teacher; child adaptation; kindergarten; preschool education; adaptace dětí; mateřská škola; předškolní vzdělávání; začínající učitel Citation: HEŘMANOVÁ, Lenka. Adaptace dětí v mateřské školy z pohledu začínajících učitelů/učitelek. České Budějovice, 2025. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/76814