Název:
Etnická segregace v českém školství: východiska a řešení
Překlad názvu:
Ethnic Segregation in Czech Education: Context and Solutions
Autoři:
Štěpán, Tadeáš ; Šoltés, Michal (vedoucí práce) ; Urban, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2025
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Etnická segregace v českém školství: východiska a řešení Abstrakt Diplomová prá ce se ve nuje problemátice etnicke segregáce romský ch ž á ku v c eske m žá kládní m s kolství . Záme r uje se ná historicke , prá vní , ekonomicke á sociá lní souvislosti tohoto jevu á ánálýžuje jeho pr í c iný i mož nosti r es ení . Prostr ednictví m res ers e odborne literáturý, ánálý žý legislátivní ho rá mce á dostupný ch dát identifikuje klí c ove mechánismý, ktere vedou k segregáci romský ch ž á ku , vc etne režidenc ní sepáráce, institucioná lní ch nástávení s kolske ho sýste mu á sociokulturní ch bárie r. V obecne rovine je ánálýžová ná i otá žká ekonomický ch á spolec enský ch dopádu odde lene ho vžde lá vá ní romský ch ž á ku . Segregováne s kolý c ásto c elí niž s í m oc eká vá ní m vu c i svý m ž á ku m, me ne kválitní mu pedágogicke mu žá žemí á omežený m pr í lež itostem k rožvoji ákádemický ch i sociá lní ch dovedností . V prá ci prežentováne vý žkumý ukážují , ž e vžde lá vá ní v etnický homogenní m prostr edí s výsokou koncentrácí sociá lne žnevý hodne ný ch ž á ku vede k prohlubová ní vžde lá vácí ch nerovností á omežuje mož nosti dáls í ho vžde lá vá ní i profesní ho uplátne ní . Segregováne s kolý jsou táke me ne átráktivní pro žkus ene pedágogý, což dá le negátivne ovlivn uje kválitu vý uký. Pr í tomnost...Ethnic Segregation in Czech Education: Context and Solutions Abstract The thesis addresses the issue of ethnic segregation of Roma students in the Czech primary education system. It focuses on the historical, legal, economic, and social aspects of this phenomenon and analyses its causes and possible solutions. Through a review of academic literature, an analysis of the legislative framework, and the examination of available data, the study identifies key mechanisms leading to the segregation of Roma students, including residential separation, institutional settings of the education system, and socio-cultural barriers. On a broader level, the thesis also examines the economic and social impacts of segregated education for Roma students. Segregated schools often face lower expectations for their students, lower-quality teaching resources, and limited opportunities for academic and social development. The research presented in the thesis shows that education in an ethnically homogeneous environment with a high concentration of socially disadvantaged students deepens educational inequalities and restricts further education and career opportunities. Segregated schools are also less attractive to experienced teachers, which further negatively affects the quality of instruction. Additionally, Roma students are...
Klíčová slova:
diskriminace; Romové; segregace; vzdělávání; školství; diskriminace; Romové; segregace; vzdělávání; školství