Název:
Význam náročnosti ve výuce matematiky: Dopady na vzdělávací výsledky, osobnostní rozvoj žáků a profesní praxi učitelů
Autoři:
SMEJKALOVÁ, Kateřina
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato závěrečná kvalifikační práce se zabývá vnímáním náročnosti matematiky z pohledu žáků středních odborných škol a jejich pedagogů. Prostřednictvím dotazníkového šetření a řízených rozhovorů analyzuje, jak náročnost matematiky ovlivňuje volbu maturitního předmětu, vztah žáků k matematice a efektivitu výuky. Výsledky ukazují, že navzdory klesajícím nárokům a nízké úrovni základních znalostí mohou důsledná pravidla a podpora pedagogů motivovat žáky ke zlepšení jejich přístupu a výsledků. Práce také zdůrazňuje negativní vliv nadužívání digitálních technologií a problematické realizace inkluze na kvalitu vzdělávacího procesu. Pilotní studie otevírá prostor pro další výzkum zaměřený na zvýšení náročnosti a odpovědnosti ve vzdělávání.This final qualification thesis focuses on the perception of mathematic's difficulty from the perspective of secondary vocational school students and their teachers. Through questionnaires and structured interviews, it examines how the difficulty of mathematics influences the choice of graduation subjects, student's attitudes toward mathematics, and teaching effectiveness. The findings reveal that, despite declining standards and low basic knowledge levels, consistent rules and teacher support can motivate students to improve their approach and outcomes. The thesis also highlights the negative impact of overuse of digital technologies and problematic inclusion practices on the quality of education. This pilot study provides a foundation for further research aimed at increasing rigor and responsibility in education.
Klíčová slova:
digitální technologie; inkluze; kvalita vzdělávání; matematika; motivace; náročnost; pedagogové; střední odborná škola; volba maturitního předmětu; difficulty; digital technologies; education quality; graduation subject choice; inclusion; mathematics; motivation; secondary vocational school; teachers Citace: SMEJKALOVÁ, Kateřina. Význam náročnosti ve výuce matematiky: Dopady na vzdělávací výsledky, osobnostní rozvoj žáků a profesní praxi učitelů. České Budějovice, 2024. závěrečná práce (). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/73483