Original title:
Druhý život Antonína Dvořáka: recepce života a díla skladatele v letech 1938-1954
Translated title:
The second life of Antonín Dvořák: The reception of life and work of the composer during 1938-1954.
Authors:
Nová, Kateřina ; Gabrielová, Jarmila (advisor) ; Ludvová, Jitka (referee) ; Pullmann, Michal (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Druhý život Antonína Dvořáka. Recepce života a díla skladatele v letech 1938-1954 Mgr. et Mgr. Kateřina Nová Vedoucí práce: prof. PhDr. Jarmila Gabrielová, CSc. Abstrakt Antonín Dvořák patří k světově nejznámějším českým hudebním skladatelům, jehož skladby jsou kmenovou součástí repertoáru českých i světových těles. Disertační práce se zaměřuje na tzv. druhý život skladatele v letech 1938-1954. V době Protektorátu Čechy a Morava se konala řada rozsáhlých hudebních slavností, v nichž Dvořákova tvorba hrála nezastupitelnou roli. Vrchol můžeme spatřovat v roce 1941, kdy celý protektorát slavil 100. výročí narození skladatele. Ani po roce 1945 intenzita "dvořákovského" dění neklesala, v roce 1954 se konala v Praze mezinárodní dvořákovská konference, skladatel byl Světovou radou míru jmenován osobností světové kultury, bylo zahájeno souborné vydání děl. Život a dílo Antonína Dvořáka bylo ve vymezených letech využíváno také pro propagandistické účely. V období Protektorátu Čechy a Morava nalézáme dva hlavní přístupy - trend tzv. pasivní rezistence, vyzdvihující výši a světovost české kultury skrze jejího předního představitele Antonína Dvořáka. V opozici stál výklad okupační propagandy, který vyzdvihoval vztah skladatele k Německu a německým přátelům a spolupracovníkům. Po únorovém převratu roku 1948 v...The second life of Antonín Dvořák. The reception of life and work of the composer during 1938-1954 Mgr. et Mgr. Kateřina Nová supervisor: prof. PhDr. Jarmila Gabrielová, CSc. Abstract Antonín Dvořák is one of the most famous Czech composers in the world, whose compositions are a regular part of the repertoire of Czech and international ensembles. The dissertation focuses on the so-called second life of the composer in the years 1938-1954. During the time of the Protectorate of Bohemia and Moravia, a number of large-scale musical festivals were held, in which Dvořák's work played an irreplaceable role. We can see the peak in 1941, when the entire protectorate celebrated the 100th anniversary of the composer's birth. Even after 1945, the intensity of "Dvořák" events did not decrease, in 1954 an international Dvořák conference was held in Prague, the composer was named a personality of world culture by the World Peace Council, and a critical edition of his output was initiated. The life and work of Antonín Dvořák was also used for propaganda purposes. During the time of the Protectorate of Bohemia and Moravia, we find two main approaches - the so-called passive resistance trend, highlighting the height and worldliness of Czech culture through its leading representative, Antonín Dvořák. In opposition stood the...
Keywords:
Music|musical culture|19th century|20th century|Antonín Dvořák|Second World War|Protectorate of Bohemia and Moravia|communism|Czech lands|Czechoslovak Republic|second life|ideology|propaganda|narrative|interpretation|reinterpretation; Hudba|hudební kultura|19. století|20. století|Antonín Dvořák|druhá světová válka|Protektorát Čechy a Morava|komunismus|české země|Československá republika|druhý život|ideologie|propaganda|narativ|interpretace|reinterpretace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/196204