Original title:
Vztah mezi pracovními vzorci učitelů a hodnocením učitelů žáky
Translated title:
The association between work-related patterns in teachers and teacher assessment by students
Authors:
ŘÍHOVÁ, Vendula Document type: Master’s theses
Year:
2025
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá vztah mezi pracovními vzorci učitelů a jejich hodnocením žáky, přičemž se zaměřuje na kvalitu výuky, žákovský stres a naplňování jejich psychických potřeb. Na základě modelu AVEM, který rozlišuje čtyři typy pracovních vzorců (G - dobré zdraví, A - příliš ambiciózní, B - ohrožený vyhořením, S - šetřící se přístup), byla prostřednictvím kvantitativního šetření na českých gymnáziích a středních školách analyzována data z dotazníků hodnotících pracovní chování učitelů a zpětnou vazbu od žáků. Výsledky ukazují, že učitelé s typem G dosahují nejlepších výsledků díky vyváženému přístupu a podpoře žákovské autonomie, kompetencí a vztahovosti, zatímco typy A a B vykazují nižší efektivitu z důvodu přetížení či vyčerpání. Typ S, i přes nízké riziko vyhoření, postrádá potřebnou angažovanost a podporu žáků. Studie podtrhuje význam podpory zdravých pracovních vzorců, které mohou zlepšit efektivitu výuky, spokojenost žáků a prevenci syndromu vyhoření, a přispívá tak k dalšímu výzkumu v oblasti pedagogické psychologie a vzdělávací politiky.This thesis deals with the relationship between teacher´s work patterns and their evaluation by students, focusing on the quality of teaching, student stress, and the fulfillment of their psychological needs. Based on the AVEM model, which distinguishes four types of work patterns (G - good health, A - ambitious, B - burnout, S - an attitude of sparing personal investment at work), a quantitative survey was conducted in Czech grammar schools and secondary schools. Data were collected through questionnaires assessing teacher´s work behavior and student feedback. The results indicate that teachers with the G pattern achieve the best outcomes due to their balanced approach and support for students' autonomy, competence, and relatedness. In contrast, A and B types show lower effectiveness due to overwork or exhaustion. While associated with a low risk of burnout, the S pattern lacks the engagement and support needed for student success. This study highlights the importance of fostering healthy work patterns, which can enhance teaching effectiveness, student satisfaction, and burnout prevention, providing a foundation for further research in educational psychology and policy development.
Keywords:
AVEM model; burnout syndrome; quality of teaching; student stress; teacher evaluation by students; teacher-student relationship; Typology of teachers' work patterns; hodnocení učitelů žáky; kvalita výuky; model AVEM; stres u žáků; syndrom vyhoření; Typologie pracovních vzorců učitelů; vztah učitel-žák Citation: ŘÍHOVÁ, Vendula. Vztah mezi pracovními vzorci učitelů a hodnocením učitelů žáky. České Budějovice, 2025. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/75811