Original title:
Strategie zvládání zátěže pedagogů v práci se žáky s tělesným postižením
Translated title:
Coping strategies of teachers in work with children with physical disabilities
Authors:
MOŠNIČKOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá nároky na pedagogy při práci se žáky s tělesným postižením a mapuje jejich strategie zvládání. Teoretická část se zabývá edukací žáků s tělesným postižením, nároky na pedagogy, kteří s nimi pracují a zátěží spojenou s výkonem tohoto povolání. Stejně tak zkoumá možné negativní dopady zátěže a způsoby jejího zvládání, nabízí pár metod pro redukci stresu a prevenci negativních dopadů zátěže. Výzkumná část má za cíl zmapovat, co pedagogové pracující se žáky s tělesným postižením vnímají na své profesi jako náročné, jakým způsobem se s fyzickou i psychickou zátěží vyrovnávají a jak o sebe pečují. Dílčí cíle byly naplňovány pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy základních škol, kteří pracují s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami zahrnující též žáky s tělesným postižením. Zjistili jsme, že nároky práce tvoří pro informanty hlavně pevné termíny, emoční investice a problém psychologického odpoutání od práce mimo ni. Fyzickou zátěž řeší využitím pomůcek či asistencí kolegů, stres zvládají pomocí relaxačních technik, přenesením pozornosti na aktuální činnost či fyzickou aktivitou. Ve volném čase o sebe pečují odpočinkovými aktivitami jako je četba, sport, pobyt v přírodě. S praxí si více uvědomují nutnost vymezení času pro sebe. Konkrétní aktivity sebepéče se nezměnily, spíše přibyly nové. Praxe je vnímána jako přínosná, protože jim dodala sebedůvěru a naučila odstupu v náročných situacích. Přínosem této práce je zmapování zátěže pedagogů pracujících se žáky s tělesným postižením a možných důsledků této zátěže včetně jejich symptomů. Nabízí se zde tedy možnost reflexe vlastní situace a případné včasné podchycení vznikajícího problému. Poskytuje též stručný náhled na metody, které mohou být funkčními způsoby pro redukci pracovního stresu. The bachelor thesis deals with the demands on teachers when working with pupils with physical disabilities and maps their coping strategies. The theoretical part deals with the education of pupils with physical disabilities, the demands on teachers working with them and the stresses associated with the profession. It also examines the possible negative effects of the workload and ways of coping with it, and offers some methods for reducing stress and preventing the negative effects of the workload. The research part aims to map what teachers working with physically disabled pupils perceive as challenging about their profession, how they cope with the physical and psychological strain, and how they take care of themselves. The sub-objectives were met through semi-structured interviews with primary school teachers who work with pupils with special educational needs, which also include physically disabled pupils. We found that the demands of the work consist mainly of tight deadlines, emotional investment and the problem of psychological detachment from outside work for the informants. They deal with the physical demands by using equipment or the assistance of colleagues, and they manage stress by using relaxation techniques, shifting their attention to the current activity or physical activity. They take care of themselves in their leisure time through relaxing activities such as reading, sports, and being in nature. With practice, they are more aware of the need to set aside time for themselves; specific self-care activities have not changed, rather new ones have been added. The work experience is perceived as beneficial because it has given them confidence and taught them how to step back in challenging situations. The contribution of this thesis is to map the stresses of teachers working with disabled pupils and the possible consequences of these stresses, including their symptoms. Thus, it offers the possibility of reflecting on one's own situation and possible early detection of the emerging problem. It also provides a brief insight into methods that may be functional ways of reducing occupational stress.
Keywords:
burnout syndrome; coping strategies; helping professions; physical disability; psychohygiene; resilience; stress; teacher; copingové strategie; pedagog; pomáhající profese; psychohygiena; resilience; syndrom vyhoření; tělesné postižení; zátěž Citation: MOŠNIČKOVÁ, Lucie. Strategie zvládání zátěže pedagogů v práci se žáky s tělesným postižením. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/72208