Original title:
Využití umělé inteligence ve výuce matematiky na střední škole
Translated title:
Using artificial intelligence in mathematics teaching in higher secondary schools
Authors:
Procházka, Zdeněk ; Robová, Jarmila (advisor) ; Surynková, Petra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Využití umělé inteligence ve výuce matematiky na střední škole Autor: Zdeněk Procházka Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt: Cílem této bakalářské práce je vysvětlit, co je umělá inteligence, jaké technologie jí využívají a jak ji lze využít ve výuce matematiky na střední škole. První kapitola vysvětluje pojem umělá inteligence, její typické vlastnosti, a kde se v dnešní době používá v reálném světě a ve společenských a přírodních vědách. Od druhé kapitoly se již práce zaměřuje na využití umělé inteligence ve středoškolské matematice. Přímo ve druhé kapitole se v práci zkoumá, zda umělá inteligence zvládá očekávané výstupy žáka a učivo dle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, aby mohla být použita jako pomůcka ve výuce středoškolské matematiky. V závěrečné třetí kapitole se srovnávají dva chatboti z hlediska řešení konkrétních úloh, aby se ukázalo, v čem se mohou lišit a který může mít lepší využití pro určitý typ úloh. Závěrečná kapitola taktéž ukazuje, jak chatboti dokáží generovat dotazy pro další aplikace; konkrétně v této práci je to Wolfram Alpha. Klíčová slova: Umělá inteligence, výuka středoškolské matematiky, chatbotTitle: Using artificial intelligence in mathematics teaching in higher secondary schools Author: Zdeněk Procházka Department: Department of Mathematics Education Supervisor: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc., Department of Mathematics Education Abstract: The aim of this bachelor's thesis is to explain what artificial intelligence is, what technologies use it and how it can be used in high school mathematics teaching. The first chapter explains the concept of artificial intelligence, its typical characteristics, and where it is currently used in the real world and in the social and natural sciences. From the second chapter, the thesis focuses on the use of artificial intelligence in high school mathematics. Directly in the second chapter, the thesis examines whether artificial intelligence manages the expected student outputs and the curriculum according to the Framework education programme for grammar schools so that it can be used as an aid in teaching high school mathematics. The final chapter compares the two chatbots to show how they can differ, and which can be better used for a certain type of task. The final chapter also shows how chatbots can generate queries for other applications; specifically, in this work, it is Wolfram Alpha. Keywords: Artificial intelligence, teaching high school mathematics, chatbot
Keywords:
Artificial intelligence|Teaching high school mathematics|Chatbot; Umělá inteligence|Výuka středoškolské matematiky|Chatbot
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/195776