Original title:
Queer v Ázerbajdžánu: státní násilí a praktiky odporu
Translated title:
Queer in Azerbaijan: State violence and practices of resistance
Authors:
Zamanov, Ramil ; Strasser, Sabine (advisor) ; Košťálová, Petra (referee) ; Shevtsova, Maryna (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2024
Language:
eng Abstract:
Tato studie zkoumá životní příběhy a každodenní praxi queer lidí v Ázerbájdžánu na pomezí genderu, sexuality a třídy. Zkoumá queer lidi a queer komunity, převážně aktivisty z řad pracujících a střední třídy, především ve vztahu k autoritářství, státnímu násilí, politické homofobii, nacionalismu a vojenské službě. Queer životy jsou na jednu stranu utvářeny a kontrolovány státem a jeho institucemi, na druhou stranu však queer lidé také v nepřátelském režimu v Ázerbájdžánu koexistují a rozvíjejí praktiky odporu. Tato disertační práce proto používá queer optiku k analýze konfliktů mezi násilnými snahami autoritářského ázerbájdžánského státu regulovat a delegitimizovat queer životy a tím, jak queer lidé tyto snahy v postsovětském autoritářském režimu bohatém na ropu navigují a zpochybňují. Odhaluje, jak autoritářský stát a jeho instituce vytvářejí politickou homofobii tím, že umlčují homosexuály a odmítají je chránit z právních, politických, sociálních a ekonomických důvodů, zatímco policie stále není ochotna registrovat případy fyzických útoků na homosexuály. Dále zkoumá, jak jsou queer lidé konstruováni jako "duševně nemocní", a proto jsou vyloučeni z vojenské služby, jak jsou nuceni podporovat státní válku v Náhorním Karabachu a podléhají státní kontrole a omezením občanské společnosti a zejména...
Keywords:
queer|Azerbaijan|state violence|post-Soviet|authoritarianism|military|nationalism|civil society|queer community|homophobia|queerphobia; queer|Ázerbájdžán|státní násilí|postsovětské|autoritářství|homofobie|queerfobie|armáda|nacionalismus|občanská společnost|queer komunita
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/195643