Original title:
Efektivnost marketingu politických stran v ČR
Authors:
Růžičková, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá efektivností marketingu politických stran v České republice. Cílem je posoudit efektivnost v rámci vybraných volebních kampaní. Práce objasňuje využití marketingu v politické sféře a financování politických stran. V literární rešerši jsou popsány rozdíly ekonomického a politického marketingu a vysvětlené pojmy jako marketingový mix či nástroje politického marketingu. Dále je vysvětlen princip financování politických stran. Rozebrány jsou výsledky vybraných voleb a politických stran a pomocí numerických a grafických výstupů je posouzena efektivnost volebních kampaní.This bachelor thesis deals with the effectiveness of marketing of political parties in the Czech Republic. The aim is to access the effectiveness within select-ed election campaigns. The thesis explains the use of marketing in the political sphere and the financing of political parties. The literature review describes the differences between economic and political marketing and explains concepts such as the marketing mix and political marketing tools. Furthermore, the principle of politi-cal party financing is explained. The results of selected elections and political par-ties are analysed, and the effectiveness of election campaigns is assessed using numerical and graphical outputs.
Keywords:
efektivnost politického marketingu; effectiveness of political marketing; elections; financing of political parties; financování politických stran; political marketing; political parties; politické strany; politický marketing; volby