Original title:
Fiktivní firma jako prostředek rozvoje kompetencí k podnikavosti žáků SŠ
Translated title:
Fictitious companies as a means of developing competences for entrepreneurship of secondary school pupils
Authors:
ŘÍHOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá tématem fiktivní firmy, které slouží jako prostředek rozvoje kompetencí k podnikavosti u žáků středních škol. Teoretická část se zabývá definicí podnikání, podnikavosti a kompetencí k podnikání. Velká pozornost je věnována definici fiktivní firmy, historii, fungování fiktivní firmy, CEFIF a samotnému průběhu výuky. Tyto poznatky jsou aplikovány i v praktické části. Na středních školách, konkrétněji středních školách s ekonomickým nebo obchodním zaměřením, bylo provedeno dotazníkové šetření, které mělo za úkol zjistit, názor žáků na rozvoj jejich kompetencí k podnikání. Na stejných středních školách proběhlo i druhé dotazníkové šetření, které se týkalo učitelů předmětu fiktivní firma. Tento dotazník zjišťoval názor učitelů na rozvoj kompetencí k podnikání u žáků a jejich názor a zkušenost na fiktivní firmy. Odpovědi na dotazníky jsou prozkoumány a následně vyhodnoceny a okomentovány. Následně jsou navržena doporučení.This thesis deals with the topic of fictitious companies, which serve as a means of developing entrepreneurial competencies in secondary school pupils. The theoretical part deals with the definition of entrepreneurship and competence for entrepreneurship. Great attention is paid to the definition of a fictitious company, the history, operation of the fictitious company, CEFIF and the course of teaching itself. These findings are also applied in the practical part. Questionnaire survey has been done at secondary schools with business focus to find out how satisfied pupils are with the development of business competencies. One questionnaire aimed on pupils second one on teachers. The responses to the questionnaire are examined and then evaluated and commented on. Alternatively, a solution is proposed.
Keywords:
competence for entrepreneurship; entrepreneurship.; Fictitious company; Fiktivní firma; kompetence k podnikavosti; podnikavost; učitelé středních škol.; žáci středních škol Citation: ŘÍHOVÁ, Lucie. Fiktivní firma jako prostředek rozvoje kompetencí k podnikavosti žáků SŠ. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/76780