Original title:
Aktuální vývoj nákupního chování na spotřebitelských trzích
Translated title:
Current Development of Buying Behaviour in Consumer Markets
Authors:
STAŇKOVÁ, Natalie Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této bakalářské práce bylo identifikovat a zhodnotit změny v nákupním chování spotřebitelů v reakci na vysokou inflaci a pandemii Covid-19. Výzkum se zaměřil na spotřebitele v celé České republice, napříč všemi věkovými kategoriemi a sociálními statusy. Práce obsahuje literární rešerši, která rozebírá důležité teoretické poznatky o spotřebiteli, jeho chování a specifikuje chování zákazníků. Na základě prozkoumání dostupné literatury byl navržen kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, který měl za cíl získat primární data ve zkoumané oblasti. Výsledky výzkumu potvrdily stanovené hypotézy a ukázaly, že zvýšené ceny produktů vedly k omezení nákupů dražších potravin a zvýšené cenové citlivosti mezi spotřebiteli. Mnozí spotřebitelé začali více vyhledávat slevové akce a využívat věrnostní programy, které nabízejí další výhody. Výzkum rovněž odhalil, že došlo k omezení některých aktivit, jako je návštěva restaurací. V diskuzní části práce jsou analyzovány výsledky výzkumu a na jejich základě jsou formulovány návrhy a doporučení pro prodejce spotřebního zboží. Tato doporučení zahrnují rozvoj věrnostních programů prostřednictvím personalizovaných slev a nabídek, zavedení zvýhodněných balíčků na potraviny, využití AI asistenta pro analýzu zákaznického chování a investice do energeticky úsporných technologií. Tyto návrhy mají za cíl zlepšit cílení na zákazníky, podnítit pravidelné nákupy a udržet stálé zákazníky.The aim of this bachelor's thesis was to identify and evaluate changes in consumer purchasing behavior in response to high inflation and the Covid-19 pandemic. The research focused on consumers across the Czech Republic, spanning all age groups and social statuses. The thesis includes a literature review that discusses important theoretical insights about the consumer, their behavior, and specifies customer behavior. Based on the examination of available literature, a quantitative research study in the form of a questionnaire survey was designed to obtain primary data in the studied area. The research results confirmed the established hypotheses and showed that increased product prices led to a reduction in purchases of more expensive foods and increased price sensitivity among consumers. Many consumers started to seek out discount events and use loyalty programs that offer additional benefits. The research also revealed a reduction in certain activities, such as dining out. In the discussion section of the thesis, the research results are analyzed, and recommendations for retailers of consumer goods are formulated based on these findings. These recommendations include the development of loyalty programs through personalized discounts and offers, the introduction of discounted food packages, the use of AI assistants for customer behavior analysis, and investments in energy-efficient technologies. These proposals aim to improve customer targeting, encourage regular purchases, and retain loyal customers.
Keywords:
chalanges in retail; consumer; inflation; market; purchasing behavior; inflace; nákupní chování; spotřebitel; trh; výzvy v maloobchodě Citation: STAŇKOVÁ, Natalie. Aktuální vývoj nákupního chování na spotřebitelských trzích. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/63853