Original title:
Role sestry v péči o pacienta s fatickou poruchou v pooperačních a poúrazových stavech
Translated title:
The role of a nurse in the care of patient with aphasia in postoperative and post-traumatic phases
Authors:
CUŘÍNOVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Úvod: Role sestry v péči o pacienta s fatickou poruchou v pooperačních a poúrazových stavech nejde shrnout jen do jedné role. Sestra má nelehký úkol pečovat o pacienta s poruchou řeči, a při poskytování ošetřovatelské péče a komunikaci může nastat více překážek nebo nedorozumění. Cíl práce: Cílem empirické studie bylo popsat roli sestry v péči o pacienta s fatickou poruchou v pooperačních a poúrazových stavech. Dále identifikovat, jaké překážky mohou nastat v komunikaci sestry s pacientem s fatickou poruchou. Dalším cílem bylo zjistit specifika ošetřovatelské péče o pacienta s fatickou poruchou. A také zjistit rozdíl v poskytované ošetřovatelské péči u pacientů s fatickou poruchou na chirurgických a nechirurgických jednotkách. Metodika práce: Empirické šetření bylo provedeno kvalitativní metodou s využitím polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumné šetření bylo provedeno s všeobecnými sestrami z chirurgických i nechirurgických jednotek. Výzkumu se zúčastnilo dobrovolně 15 všeobecných sester z Jihočeského kraje. Rozhovory byl následně přepsány a zpracovány metodou "tužka a papír". Výsledky práce: Výzkumné empirické šetření prokázalo, že role sestry je v plnění přímé ošetřovatelské péče, avšak sestra u pacienta s fatickou poruchou musí zhodnotit jeho celkový stav, stav fatické poruchy, diagnózu, se kterou je hospitalizován, věk a přidružené onemocnění. Od toho se péče odvíjí a u každého pacienta je individuální. Role sestry během poskytování ošetřovatelské péče závisí především na tom, aby si na pacienta vyhradila dostatek času, komunikovala pomalu, správně artikulovala a na pacienta byla především trpělivá. Během komunikace s pacientem s fatickou poruchou a při poskytování ošetřovatelské mohou nastat překážky. Překážkou pro sestru může být nespolupráce pacienta, nedorozumění na základě fatické poruchy. Bariéra však může nastat i ze strany sester, a to je především jejich čas, kterého nemají dostatek. Závěr práce: Péče o pacienta s fatickou poruchou pro sestru není jednoduchá. Její role spočívá v poskytování ošetřovatelské péče, během které by si měla na pacienta s fatickou poruchou vyhradit více času, být trpělivá, a ke každému pacientovi přistupovat individuálně. Výzkum také ukázal, že sestry se nezapojují dostatečně do logopedického nácviku řeči s pacientem. Přiznaly, že s pacientem komunikují během poskytování ošetřovatelské péče, a nad její rámec už nezbývá pro komunikaci čas. Klíčová slova: fatická porucha, komunikace, ošetřovatelská péče, všeobecná sestra Introduction: Nurse's position in care of a patient with aphasia in postoperative and post-traumatic phases can not be summarized in to just one role. Nurse has a difficult task in caring for a patient with speech disorder, and there may be many obstacles or misunderstandings during when providing nursing care including communication with the patient. Goal: The objective of empirical study was to describe nurse's role in care of patient with aphasia in postoperative and post-traumatic phases. Furthermore, to identify which obstacles may arise during a communication between the nurse and the patient with phatic disorder. Another goal was to find out the specifics of nursing care for a patient with a phatic disorder. And also to point out the differences in provided nursing care for patients with phatic disorder in surgical and non-surgical units. Methodics: The empirical investigation was carried out using qualitative method using semi-structured interviews. The research investigation was carried out with general nurses from surgical and non-surgical care units. Altogether, 15 general nurses from the South Bohemian Region voluntarily participated in the research. Interviews were transcribed later on and processed using the "pencil and paper" method. Results: Empirical research has shown that the nurse's role is about providing direct nursing care, but when it comes to a patient with a phatic disorder, nurse has to evaluate his general condition,state of a phatic disorder, the diagnosis with which the patient is hospitalized, age and associated diseases. Care depends on this and is individual for each patient. The nurse's role when providing nursing care depends primarily on setting aside enough time for the patient, communicating slowly, articulating correctly and above all being patient. During the communication and during providing nursing care with a patient with a phatic disorder obstacles may arise. An obstacle for the nurse can be the patient's non-cooperation, misunderstanding based on phatic disorder. However, a barrier can also arise from nurse's side, and that could be primarily their time, which they do not have enough. Conclusion: The care of the patient with phatic disorder is not easy for the nurse. Her role consists in providing the nursing care, during which she should reserve more time for the patient with phatic disorder, be patient, and approach to each patient individually. Research has also shown that nurses are not sufficiently involved in speech therapy practice with the patient. They admitted that they communicate with the patient only when providing the nursing care, and there is no time left for communication beyond that.
Keywords:
communication; general nurse; nursing care; phatic disorder; fatická porucha; komunikace; ošetřovatelská péče; všeobecná sestra Citation: CUŘÍNOVÁ, Tereza. Role sestry v péči o pacienta s fatickou poruchou v pooperačních a poúrazových stavech. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/73124