Original title:
Odborná učebna pro radiologické asistenty
Translated title:
Professional classroom for radiographers
Authors:
HABRDA, Filip Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se bude věnovat vzdělávání a praktické výuce radiologických asistentů, konkrétně bude jejím cílem teoreticky zmapovat potřebné informace a následně je aplikovat při tvorbě odborné učebny pro výuku radiologických asistentů. V teoretické části práce budou pomocí prostudované odborné literatury a tištěných i internetových zdrojů popsány informace a znalosti potřebné pro naplnění cíle praktické části práce. Bude blíže specifikována profese radiologický asistent, bude představen způsobu jeho vzdělávání a zisku potřebné kvalifikace. Dále bude popsán studijní program Radiologická asistence vyučovaný na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. V dalších kapitolách se práce bude stručně zaobírat jednotlivými zobrazovacími metodami využívanými v radiologii. Blíže bude představena zobrazovací metoda výpočetní tomografie, jelikož bude následně využita v praktické části práce. Následující kapitoly práce se budou věnovat principům radiační ochrany a způsobům radiační ochrany pracovníků v radiodiagnostice včetně limitů radiační ochrany před ozářením. Stručně představeny budou také radiační mimořádné události představující rizika při práci s ionizujícím zářením. Cílem praktické části práce je zhotovení návrhu odborné učebny pro radiologické asistenty včetně výčtu bezpečnostních opatření, potřebného vybavení a parametrů místnosti. Dalším cílem je vyhledání alternativních nebo doprovodných edukativních programů či pomůcek pro obohacení teoretické výuky, kdy bude navržena druhá učebna se zaměřením na využití moderních technologií. Tvorba návrhů proběhne na základě východisek popsaných v teoretické a praktické části práce.This bachelor's thesis focuses on the education and practical training of radiographers. The primary goal is to theoretically map out the necessary information and subsequently apply it in creating a specialized classroom for the training of radiographers. In the theoretical part, information and knowledge required to fulfill the objectives of the practical part will be described through the study of specialized literature and both printed and online sources. The profession of a radiographers will be specified in detail, along with the methods of their education and qualification acquisition. Additionally, the Radiological Assistance study program taught at the Faculty of Health and Social Sciences of the University of South Bohemia will be presented. The following chapters will briefly address the various imaging methods used in radiology. The imaging method of computed tomography will be presented in more detail, as it will be utilized in the practical part of the thesis. The subsequent chapters will cover the principles of radiation protection and methods of radiation protection for workers in radiodiagnostics, including radiation protection limits against exposure. Radiation emergencies that pose risks when working with ionizing radiation will also be briefly introduced. The aim of the practical part of the thesis is to create a design proposal for a specialized classroom for radiographers, including a list of safety measures, necessary equipment, and room parameters. Another goal is to identify alternative or supplementary educational programs or aids to enhance theoretical education, with a proposal for a second classroom focused on the use of modern technologies. The creation of these proposals will be based on the foundations described in the theoretical and practical parts of the thesis.
Keywords:
computed tomography; imaging methods; radiation protection; specialized classroom; virtual reality; odborná učebna; radiační ochrana; virtuální realita; výpočetní tomografie; zobrazovací metody Citation: HABRDA, Filip. Odborná učebna pro radiologické asistenty. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/71450