Original title:
Poslech a poslechové činnosti v hodinách hudební výchovy na 2. stupni základní školy
Translated title:
Listening and listening activities in music education at the second grade of elementary school
Authors:
JANÍKOVÁ, Ludmila Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Poslech a poslechové činnosti v hudební výchově na 2. stupni základní školy pojednává o problematice poslechů. Poslech je dle kurikula povinnou součástí hodin hudební výchovy. Hlavním cílem práce je vytvořit komplexní přehled nejdůležitějších informací o této aktivitě, který bude sloužit ostatním učitelům, aby dokázali žáky správně motivovat a zvýšit tak u nich zájem o aktivní a uvědomělý poslech hudby. První kapitola se bude zabývat tím, proč je poslech tak důležitý, a jak na nás působí. Druhá kapitola je věnovaná sluchu a sluchovému orgánu. Další problematikou je, jak hudební výchovu, poslech a poslechové činnosti popisuje RVP a kurikulum. V poslední kapitole budu popisovat, jaké vědomosti je třeba mít, aby byl poslech efektivní a co na jednotlivých ukázkách můžeme analyzovat. Výzkumná část bude obsahovat seznam doporučených skladeb pro 7. ročník druhého stupně. Ke každé skladbě budou vytvořené pracovní listy a metodické listy pro učitele. Tyto pracovní listy a aktivity budou zkoušeny se žáky 7. ročníku po dobu jednoho školního roku. Pro zjištění efektivnosti nácviku správného poslechu, budou žáci vyplňovat pretest a po výzkumu i posttest.The diploma thesis Listening and listening activities within Music education at the second grade of primary school deals with the issue of listening. According to the curriculum, listening is a compulsory part of Music education. The main aim of the thesis is to create the comprehensive overview of the most important information about this activity, which will serve other teachers to motivate pupils properly and increase their interest in active and conscious music listening. The first chapter explains why listening is so important and how it affects us. The second chapter is devoted to hearing and hearing organ. Another question is how Music education, listening and listening activities are described by the Curriculum framework and curriculum. The last chapter describes what knowledge we need to make listening effective and what we can analyse within individual demonstrations. The research part contains the list of recommended tracks for 7th class of the second grade. Worksheets and methodological sheets for teachers are created for each composition. These worksheets and activities are tested by pupils during one school year. To find out the effectiveness of practicing proper listening, pupils will fill in the pretest and post-test after the research.
Keywords:
hearing; hearing organ; Listening; listening activities; Music education; music psychology; music therapy; hudební psychologie; hudební výchova; muzikoterapie; Poslech; poslechové činnosti; sluch; sluchový orgán Citation: JANÍKOVÁ, Ludmila. Poslech a poslechové činnosti v hodinách hudební výchovy na 2. stupni základní školy. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/65426