Original title:
Socio-economic barriers jeopardizing the right to education of the zimbabwean girl child
Authors:
Mbiba, Buhlebenkosi Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Education is one single most effective way and weapon of breaking the generational cycle of poverty and vulnerability such as barriers to girl child right to education. After all, the right to education is the United Nations’ conventional right for all. The Sustainable Development Goals (SDGs), goal number 4 also advocates for inclusive and equitable quality education for all. It also promotes lifelong education, yet not all groups of people benefit as required, such as the girl child. The purpose of this study is to explore the socio-economic barriers to girl child education in Zimbabwe. The paper analyzed enrolment rates of girls and boys in all levels of education in Zimbabwe, identified and discussed the socio-economic factors that are restrictive to girl child education. This study made use of secondary data retrieved from national and international database agencies. To analyze the data, the study applied the time series trend analysis and to show the relationship between variables, correlation analysis was applied. The findings of the study indicate that factors such as poverty, parental perceptions, parental level of education, and the issue of early marriage and pregnancy further impede girls’ education. Poverty was reviewed as the major socio-economic barrier to girl child education in Zimbabwe. It is recommended that for education for all to occur, the right kind of support (deliberate investment in education of girl child for better standard of life) and policies are required from the government and other key-stakeholders.Vzdělávání je jedním z nejúčinnějších způsobů a zbraní, jak se vymanit z generačního kruhu chudoby a zranitelnosti, které jsou překážkou práva dívek na vzdělání. Koneckonců právo na vzdělání jedním z všeobecných práv pro všechny dle Organizace spojených národů. Rovněž cíl číslo čtyři z Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) se zasazuje o inkluzivní, spravedlivé a kvalitní vzdělávání pro všechny. Podporuje také celoživotní vzdělávání, nicméně ne všechny skupiny z něj mají takový prospěch, jaký je požadován, například dívky. Cílem této studie je prozkoumat socioekonomické překážky vzdělávání dívek v Zimbabwe. Práce analyzovala míru zápisů dívek a chlapců do všech stupňů vzdělávání v Zimbabwe, identifikovala a projednala socioekonomické činitele, které jsou pro vzdělávání dívek omezující. Tato práce využila sekundární data získaná z národních a mezinárodních databází agentur. K analýze dat byla ve studii použita analýza trendů časových řad a k prokázání vztahu mezi proměnnými byla použita korelační analýza. Výsledky studie ukazují, že faktory jako chudoba, vnímání rodičů, úroveň vzdělání rodičů, vládní výdaje na vzdělávání a problematika předčasných sňatků a těhotenství dále brání vzdělávání dívek. Chudoba byla vyhodnocena jako hlavní socioekonomická překážka vzdělávání dívek v Zimbabwe. Doporučuje se, že aby vzdělávání pro všechny probíhalo řádným způsobem, je zapotřebí správný druh podpory (záměrné investice do vzdělání dívek pro lepší životní úroveň) a opatření ze strany vlády a dalších klíčových zúčastněných stran.
Keywords:
barriers; chudoba; girl-child education; poverty; překážky; socio-economic; socioekonomický; vzdělávání dívek