Original title:
Conflict management and productivity in banking sector
Authors:
Sekpodorme, Sylvester Gameli Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The purpose of this study was to investigate conflict management and productivi-ty in the Ghanaian banking industry using GCB bank branch of Medina as a case study. Three key objectives were set to achieve this; firstly, identify the problems GCB bank encounters when conflict arises. Secondly, to evaluate the strategies used in managing conflicts; thirdly, to examine the effects of conflicts on produc-tivity of GCB bank. A case study research design was adopted with a sample of 27 employees where questionnaire was used as the data collection instrument. Find-ings show that, ineffective communication, decreased motivation and job dissatis-faction arises when conflict occur among employees. It was further found the bank has effectively managed work place conflict using compromising strategy and accommodating strategy. Further evidence show that workplace conflict sig-nificantly affects the productivity level of the Bank. More so, it was stablished that highly experienced employees have significant effect on productivity which sug-gest that highly experienced employees are more productive. Considering the enormous impact conflict has on productivity, it is recommended that manage-ment of the bank should organize training for the entire workforce on conflict management to enhance their skills on complicit management.Účelem této studie bylo prozkoumat řízení konfliktů a produktivitu v ghanském bankovním sektoru pomocí pobočky banky GCB v Medině jako případová studie. K dosažení tohoto cíle byly stanoveny tři klíčové cíle; za prvé, identifikovat problémy, gcb banky narazí, když dojde ke konfliktu. Za druhé, vyhodnotit strategie používané při řešení konfliktů; za třetí, přezkoumat dopady konfliktů na produktivitu banky GCB. Byl přijat návrh výzkumu případové studie se vzorkem 27 zaměstnanců, kde byl jako nástroj pro sběr údajů použit dotazník. Zjištění ukazují, že neefektivní komunikace, snížená motivace a nespokojenost s prací vznikají, když dojde ke konfliktu mezi zaměstnanci. Dále bylo zjištěno, že banka účinně řídila konflikt na pracovním místě pomocí kompromitující strategie a vstřícné strategie. Další důkazy ukazují, že konflikt na pracovišti významně ovlivňuje úroveň produktivity banky. Ještě více bylo poškatou, že vysoce zkušení zaměstnanci mají významný vliv na produktivitu, což naznačuje, že vysoce zkušení zaměstnanci jsou produktivnější. Vzhledem k obrovskému dopadu konfliktu na produktivitu se doporučuje, aby vedení banky zorganizovalo školení pro celou pracovní sílu v oblasti řešení konfliktů s cílem zlepšit jejich dovednosti v oblasti řízení spoluúčasti.
Keywords:
conflict management; effect; productivity; produktivita; účinek; řízení konfliktů