Original title:
Chování spotřebitele při nákupu potravin prostřednictvím elektronického obchodu
Authors:
Polášková, Monika Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá chováním spotřebitelů v České republice při nákupu potravin prostřednictvím elektronického obchodu. Hlavním cílem je navrhnout doporučení pro subjekty provozující elektronický obchod s potravinami, která povedou ke zvýšení frekvence nákupů online. Literární přehled se zaměřuje na problematiku chování spotřebitele při nákupu v kamenné prodejně a prostřednictvím elektronického obchodu. Situační analýza poskytuje přehled o současném stavu na českém a světovém trhu, zejména o ekonomické situaci českých spotřebitelů, o počtu uživatelů internetu, či o velikosti e-komerce trhu. Primární výzkum je proveden prostřednictvím dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 407 respondentů. Následně je provedena segmentace respondentů a ověření závislostí stanovených hypotéz. Závěrem jsou formulována doporučení pro subjekty provozující elektronický obchod s potravinami.The diploma thesis deals with the behaviour of consumers in the Czech Republic when shopping grocery via e-commerce. The aim of the thesis is formulated recommendations for the subjects of the given market, which will increase the frequency of online purchases. The literary review focuses on issues of consumer behaviour when purchasing in store and via e-commerce. The secondary analysis provides an overview of the current state of the Czech and world market, especially the economic situation of Czech consumers, the number of Internet users or the size of the e-commerce market. The primary research was conducted through a questionnaire survey, which was attended by 407 respondents. Subsequently, the segmentation of respondents and verification of the dependencies of the established hypotheses is being conducted. At the end, recommendations for the subjects of the given market are formulated.
Keywords:
chování spotřebitele; consumer behaviour; e-commerce; elektronický obchod; grocery shopping; marketing research; marketingový výzkum; nákup potravin