Original title:
Zkušenosti českých firem s podnikatelským prostředím Mexika
Authors:
Klatovcová, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná práce se zabývá analýzou podnikatelského prostředí Mexika a zkušenostmi českých firem s mexickým trhem. Cílem této diplomové práce je zjistit, jestli je Mexiko vhodná a atraktivní země pro české subjekty a jaký je přínos pro firmy, které si v Mexiku založí vlastní výrobu. Práce je dále rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje podnikatelskému prostředí v Mexiku. Dále se zabývá vzájemnými vztahy mezi Českou republikou a Mexikem včetně vzájemné obchodní výměny. Praktická část vychází z polostrukturovaných rozhovorů s firmami, které mají s mexickým trhem zkušenosti. Rozhovory byly vedeny s dvanácti zástupci firem a otázky byly konstruovány za účelem zjištění jejich důvodu pro vstup na trh a zkušeností s podnikatelským prostředím v zemi. Dále byl veden rozhovor se zahraniční agenturou CzechTrade v Mexiku, jakožto na poskytovatele služeb v rámci obchodu mezi oběma státy.The submitted thesis focuses on analysis of the business environment in Mexico and the experience of Czech companies with the Mexican market. The aim of this thesis is to find out whether Mexico is a suitable and attractive country for Czech entities and what is the benefit for companies who start their own production in Mexico. The thesis work is further divided into theoretical and practical part. The theoretical section concentrates on the business environment in Mexico. It also deals with mutual relations between the Czech Republic and Mexico, including mutual trade. The practical section is focused around semi-structured interviews with companies that have experience with the Mexican market. Interviews were conducted with twelve company representatives and questions were designed to determine their reason for entering the market and experience with the business environment in the country. An interview was also conducted with a representative of the foreign agency CzechTrade in Mexico, as a service provider in trade between the two countries.
Keywords:
business environment; market entry; Mexico; Mexiko; mutual trade; podnikatelské prostředí; vstup na trh; vzájemný obchod