Original title:
Optimalizace parametrů vozidlového motoru
Authors:
Žák, Marek Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato disertační práce se zabývá problematikou spalovacích motorů motorových vozidel, schopných spalovat více paliv. Problematika je zde prezentována nejen z hlediska technického a funkčního řešení systémů, ale i z hlediska legislativního, ekonomického, ekologického a bezpečnostního. V práci jsou prezentovány metody detekce obsahu etanolu v lihobenzinové směsi, jejich výhody a nevýhody vzhledem k výše popsaným hlediskům. Je zde prezentována nám dosud neznámá metoda detekce etanolu v benzínu založená na měření indexu lomu světla dané směsi paliva. Metoda je detailně popsána a její platnost experimentálně ověřena na komerčních palivech dostupných na českém trhu. Experimentální část práce obsahuje také návrh řídících algoritmů motoru používajících tuto metodu detekce paliva. Funkčnost navržených algoritmů byla ověřena měřením na motorové zkušebně. Jak z výsledků práce vyplývá je navržené řešení flex-fuel (FF) systému funkční a spolehlivější oproti stávajícím nejrozšířenějším systémům.The thesis deals with internal combustion engines (ICE) that are able to burn more types of fuels. The issue is being presented not only from the technical and functional solution point of view, but also with regard to its legislative, economical, ecological and safety demands. Ethanol detection methods in ethanol-gasoline blend, their advantages and disadvantages concerning the above mentioned viewpoints are being presented in this thesis. Furthermore, a new method of ethanol in fuel mixture detection, which has not been known to us before, is being introduced. This method is based on fuel mixture refraction index measurement and is described in detail in this thesis. The method was verified by experiments carried out on commercially available fuel blends in the Czech market. The experimental part of this thesis also includes the design of ICE driving algorithms using this fuel detection method. Correctness of the designed algorithms has been verified by measuring on the engine dynamometer. The results of the thesis show that the designed flex-fuel system solution works well and is even more reliable than contemporary systems usually used.
Keywords:
motorová vozidla; paliva; spalovací motor