Original title:
Programovací jazyk Lua a jeho možnosti využití v předmětu Programovací techniky
Authors:
Vévoda, Petr Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce porovnává programovací jazyky Pascal a Lua. Tato práce začíná stručnou historií a popisem obou srovnávaných jazyků. Následuje popis a porovnání klíčových témat programovacích jazyků v rozsahu předmětu Programovací techniky vyučovaného na Mendelově univerzitě v Brně. Mezi tato témata patří konkrétní datové typy, tvorba abstraktních datových typů, tvorba modulů, objektové programování a práce s operačním systémem. Součástí této práce jsou implementace příkladů v obou programovacích jazycích, které jsou následně zhodnoceny z didaktických hledisek. Hlavní přínos této práce spočívá v definici výhod a nevýhod použití konkrétního jazyka ve výuce programování. V textu jsou zdůrazněny kritické principy, na kterých je konkrétní jazyk založen. Práce může být využita při vytváření studijního plánu předmětu nebo jako usnadnění přechodu programátora z jednoho jazyka do druhého.This bachelor thesis compares programming languages Pascal and Lua. This work starts with a brief history and description of both languages. It focuses on a comparison and description of key topics of programming languages in the scope of the course Programming Techniques, which is taught at the Mendel University in Brno, and covers the following topics: specific data types, creation of abstract data types and modules, object-oriented programming and interaction with operating system. Implementations of examples in both programming languages, which are then reviewed from didactic points of view, have been presented too. The main contribution consists of a definition of an advantages and disadvantages of using specific language as educational programming language. This text emphasises critical principles on which each of these two specific languages are based on. Conclusions of this work can be used for creating a course syllabus or as a way to make transition from one language to another easier for programmers.
Keywords:
didaktická hlediska; Lua; Pascal; programovací jazyky; srovnání