Original title:
Autorita učitele očima žáků střední odborné školy
Authors:
Horáková, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce pojednává o autoritě učitele očima žáků středních odborných škol. Teoretická část práce objasňuje termín „autorita“ a přináší dosavadní teoretické poznatky o typologii a členění autority s charakteristikou vybraných typů autority, dále pak o kázni, klimatu školy a třídy a o samotné autoritě pedagoga. Praktická část bakalářské práce pomocí dotazníkového šetření zjišťuje, jakým způsobem žáci středních odborných škol pohlížejí na autoritu učitele, zda si myslí, že jde o důležitou vlastnost, které vlastnosti ji posilují či oslabují a zda je jejich vnímání autority nějakým způsobem spojeno s kázní. Výsledky šetření dospěly k závěru, že autoritu by podle žáků každý učitel měl mít. Představy o tom, co autorita znamená a jaké vlastnosti autoritu posilují nebo naopak oslabují, se v mnoha ohledech shodují. Učitel by podle žáků měl být přátelský, zároveň i trochu přísný, spravedlivý, komunikativní a v neposlední řadě by měl dokázat svým výkladem žáky zaujmout. Autoritu by si neměl vynucovat agresivním chováním, arogancí, ale ani přílišnou vstřícností. Učitel s autoritou si doká-že mezi svými žáky sjednat kázeň a pořádek.The bachelor thesis is focused on the authority of the teacher seen by eyes of secondary school students. The theoretical part of the thesis clarifies the term "authority" and brings the existing theoretical knowledge about the typology and division of authority with the characteristics of selected types of authority, then about discipline, climate of the school and classroom and the teacher´s authority. The practical part uses questionnaire survey to find out how secondary school students see the authority of the teacher, if it is important feature, which qualities strengthen or weaken it and whether their view of authority is connected with discipline. The results of the survey showed that according to the students, every teacher should have authority. The ideas about what authority means and what features make it strong or weak are in many aspects the same. According to the students, the teacher should be friendly, strict, fair, communicative and should be able to attract by the interpretation. Teacher should not enforce authority by aggressive behaviour, arrogance or by too much helpfulness. Teacher with authority can establish discipline and order among his students.
Keywords:
authority; autorita; classroom climate; discipline; kázeň; student; teacher; třídní klima; učitel; žák