Original title:
Společenská odpovědnost vinařských podniků v České Republice
Authors:
Vozdecká, Renata Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou společenské odpovědnosti vinař-ských podniků v České republice. Cílem práce je vytvoření metodiky hodnocení společenské odpovědnosti pro vinařské podniky. Ve výsledkové části práce byla nejprve provedena analýza odvětví a pomocí těchto dat byl získán přehled o vývoji klíčových ukazatelů, které ovlivňují vývoj české ekonomiky a rovněž i prosperitu vinařského odvětví. Následně bylo provedeno dotazníkové šetření, ze kterého bylo zjištěno, že více než polovina vinařských podniků nemá povědomí o pojmu CSR, nicméně většina oslovených respondentů tyto principy ve svém podniku uplatňuje. V dotazníkovém šetření byla také zjištěna míra důležitosti u vybraných společensky odpovědných aktivit, za nejvíce důležité bylo považováno poskytování kvalitních a bezpečných výrobků zákazníkům. Dále byly v práci provedeny rozho-vory s finalisty soutěže Vinařství roku 2019. Rozhovory sloužily k posouzení obsa-hu a formulace oblastí a otázek, obsažených v návrhu metodiky. V závěru práce je představen návrh metodiky hodnocení společenské odpovědnosti u vinařských podniků v České republice a jeho postup při vyhodnocení.The diploma thesis deals with the issue of social responsibility of wine companies in the Czech Republic. The aim of the work is to establish a methodolo-gy for evaluating social responsibility for wine companies. In the result part of the work, an analysis of the industry was at first performed and using these data was obtained an overview of the development of key indicators that affect the devel-opment of the Czech economy and also the prosperity of the wine industry. Subse-quently, a questionnaire survey was conducted, which found that more than half of wine companies are not aware of the concept of CSR, however, most of the re-spondents apply these principles in their company. The questionnaire survey also found the degree of importance of selected socially responsible activities, the most important was considered to be the provision of quality and safe products to cus-tomers. Furthermore, in this work were made interviews with the finalists of the Winery of the Year 2019. The interviews were used to assess the content and for-mulation of areas and questions contained in the draft methodology. At the end of the thesis, a methodology proposal of social responsibility evaluation of wine companies in the Czech Republic and its evaluation procedure is presented.
Keywords:
corporate social responsibility; společenská odpovědnost; vinařství; viticulture; víno; wine