Original title:
Klíčové kompetence z pohledu žáků vybrané střední odborné školy
Authors:
Horáček, Pavel Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou klíčových kompetencí ve vztahu s názory žáků na vybrané střední odborné škole. Cíl teoretické části je zaměřen na vymezení pojmu klíčové kompetence, speciálně na kompetenci k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. Hlavním cílem praktické části bakalářské práce je zmapovat názory žáků třetího ročníku vybrané střední odborné školy obor Mechanik opravář motorových vozidel a obor Karosář zakončený výučním listem na osvojení si kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivi-tám. Pro zpracování teoretické části práce byly shromážděny odborné zdroje a použity metody tvorba výpisků, analýzy, vzájemného srovnávání a syntézy. Zvole-nou metodou průzkumného šetření bylo dotazování a jako nástroj byl sestaven dotazník. Prostřednictvím dotazníku byly zjišťovány názory respondentů, kterými byli žáci 3. ročníku oboru Mechanik opravář motorových vozidel a oboru Karosář. Jednalo se o zjištění jejich názoru na osvojení si klíčové kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. To znamená, pohled na to, jak budoucí absolventi vnímají úroveň získané kompetence, jejíž osvojení by mělo vést k větší sebejistotě při ucházení se o pracovní místo nebo při zahajování vlastní podnikatelské činnosti.My bachelor thesis deals with key competencies in relation to pupils' opinions. The theoretical part is focused on the definition of key competencies, specifically in relation to employability and entrepreneurial activities. The main aim of the practical part of the thesis is to explore the views of pupils from the third grade of selected secondary vocational school, who attend The serviceman of motor vehi-cles branch and The body repairmen will receive vocational certificate, about acquiring competencies for the labor market and business activities. Scientific sources were collected and methods such as the creation of excerpts, analysis, comparison and synthesis were used for processing the theoretical part of the work. I conducted interviews as the exploratory method and the questionnaire was assembled as an instrument whose aim was to measure the above mentioned respondents' views about acquiring of key competencies for the labor market, employability and business activities as well as the perceiverance of the level of acquired competencies, whose adoption would lead to greater self-confidence when applying for a job or when starting own business activities.
Keywords:
klíčové kompetence; kompetence; pracovní trh; střední odborné školy; školní vzdělávací program