Original title:
Výtvarně architektonická studie pěších tahů a pěších propojení městského sídla
Authors:
Vojáčková, Adéla Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je zaměřena na vytvoření ideového návrhu vybraných částí systému pěších propojení malého města. Jako modelový objekt bylo vybráno město Strážnice v Jihomoravském kraji. V první části práce jsou definovány pojmy související s veřejnými prostory, v nichž se primárně pohybují chodci. Uvedeny jsou různé typy ulic, jejich funkce ve struktuře města i postavení v rámci pěší dopravy. Teoretická část práce dále pojednává o aktivitách rozvíjejících se ve veřejném prostoru, jehož jsou ulice součástí i o přínosu pěších propojení. Jelikož je modelový objekt malým městem, stručně jsou uvedena i specifika veřejných prostorů malých měst. Na referenčních příkladech jsou představeny vhodné přístupy i architektonické nástroje pro tvorbu veřejných prostorů a pěších tahů měst. První část je shrnutím poznatků načerpaných studiem literárních pramenů a znalostí architektonické teorie i praxe. Další částí práce jsou analýzy týkající se konkrétního modelového objektu. Ty jsou zpracovány formou grafických výstupů s příslušným komentářem týkajícím se konkrétní analýzy. Závěrem jsou formulována východiska pro samotný návrh, která vyplývají z provedených analýz. Praktickou částí práce je návrh systému pěších propojení města. Ten je rozdělen do tří úrovní. První a druhá úroveň jsou řešeny koncepčně a týkají se města jako celku. Třetí úroveň je zpracována detailněji formou výtvarně architektonické studie vybraných modelových typů ulic a veřejných prostorů.The thesis is focused on the creation of an ideological design of selected parts of small towns pedestrianised system connections. The town of Strážnice in the South Moravian Region was chosen as a model object. The first part of the thesis defines the terms related to public spaces in which pedestrians move primarily. Different types of streets, their functions in the structure of the city and the position within the pedestrian transport are mentioned. The theoretical part of the thesis also deals with activities developing in the public space. There are the benefits of pedestrian connections mentioned. Because the model object is a small town, the specifics of public spaces of small towns are briefly presented. The reference examples include appropriate approaches as well as architectural tools for creating public spaces and city walking. The first part is a summary of the knowledge drawn by the study of literary sources and knowledge of architectural theory and practice. Another part of the work include analyses related to a model object. Analyses are processed in the form of graphical outputs with appropriate comments regarding the specific analysis. Finally, the starting points for the design are formulated. The practical part of the thesis includes the design of a system of pedestrian connections of the town. It is divided into three levels. The first and second levels are dealt conceptually and relate to the city as a whole. The third level is processed in more detail in the form of an artistic architectural study of selected model types of streets and public spaces.
Keywords:
malé město; pedestrian connection; public space; pěší propojení; segregace provozu; street; Strážnice; town; traffic segregation; ulice; veřejný prostor