Original title:
Výuka kritického myšlení žáků středních škol
Authors:
Mazálek, Petr Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je výuka kritického myšlení učiteli středních škol. Hlavním cílem je identifikovat a popsat reálně se vyskytující aspekty ovlivňující výuku kritického myšlení realizovanou učiteli na středních školách. Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Cílem teoretické části je shrnutí nejdůležitějších aspektů uvedené problematiky tak, aby bylo jasné: co je kritické myšlení, jak se historicky vyvinulo a s čím souvisí, jaké k němu mají předpoklady žáci středních škol, proč je potřebné, jaké mechanismy brání studentům kriticky myslet, jaké strategie, taktiky a metody lze k rozvoji kritického myšlení u žáků středních škol použít. Ke zpracování teoretické části práce bude použito dostupných odborných informačních zdrojů. Zjištěné informace budou analyzovány, podrobeny komparaci a syntéze. Cílem praktické části je zodpovězení na hlavní průzkumnou otázku: Jakým způsobem učitelé středních škol realizují výuku kritického myšlení? Průzkumné šetření je založeno na kvalitativním přístupu. Hlavní metodou sběru dat jsou polostrukturované hloubkové rozhovory, které jsou uskutečněny s vybranými učiteli SŠ. Jsou popsány zjištěné skutečnosti z jejich každodenní praxe. Z nich budou vyvozena možná doporučení pro pedagogickou praxi. Za respondenty výzkumu byli zvoleni vybraní učitelé SŠ, u kterých je předpoklad vyšší znalosti kritického myšlení, a to buď vzhledem k předmětům, které učí, nebo z důvodu vlastní orientace na kritické myšlení.The bachelor thesis' topic is the teaching of critical thinking by high school teachers. Its main aim is to identify and describe the current aspects influencing the teaching of critical thinking by the teachers. The thesis consists of a theoretical and practical part. The theoretical part aims to summarize the most important aspects of the subject to make clear: What critical thinking is; how it has evolved historically and what it relates to; which student backgrounds make it easier to learn it; why it is essential; what though processes prevent students from thinking critically; which tactics and methods can be used to develop critical thinking among high school students. Available professional information sources are used to elaborate the theoretical part of the thesis. The gathered information is analyzed, compared and synthesized. The focus of the practical part is to answer the main research question: How do high school teachers teach critical thinking? The research survey is using the qualitative approach. The main method of data collection is semi-structured in-depth interviews conducted with selected high school teachers. The experiences of their day-to-day practice are described. The findings are used to deduce possible teaching recommendations. The selected high school teachers were chosen as respondents to the research based on a presumed better knowledge of critical thinking, either due to the subjects they teach or their professed focus on critical thinking.
Keywords:
didaktika; iracionalita; kognitivní zkreslení; kritické myšlení; pedagogika; střední škola; vzdělávání; výuka