Original title:
Change and integration management in the german mechanical engineering industry
Authors:
Fuchs, Christian Document type: Doctoral theses
Year:
2011
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The main objective of the dissertation was to create a model for change and integration management for small and medium-sized en-terprises (SMEs). The priliminary form of the model was intended to be based on the survey of the relevant literature. Then the model should be tested empirically and further adjusted to well suit the field of application. The model should be of use to make managers understand what the reasons for change and integration processes might be and what the determinants regarding management and behaviour were in a limited sector of organisations in situations of change and integration. The literature survey allowed to gather enough information about the complex relations between strategy, psychological and social determinants in organisations that it was possible to develop the model in a demonstrative and obvious way. It shall show the managers in praxis at a glance how the process is built up, what is envolved, what has to be expected and what the drive mechanism would be. The model reaches in consecutive steps from the change in business environment to a change (adjustment) in strategy, from there to a change or integration process and after its completion to an evaluation of performance. The results of the online survey I showed significant correlation be-tween three sets of evidence, confirming that whenever a particular change project was set up, good experiences were made. Enterprises with charismatic leaders having visions show better economic re-sults than other ones. Also profit and staff satisfaction are better when managers dispose of an substantiated theoretical background. The lateral comparison of survey II between two enterprises with similar characteristics regarding size and structure showed signifi-cant correlation in the results. The association was however stronger between the acquiring enterprises than between the acquired enterprise units. Despite the small size of the samples it could expected to find similar results in the population of the surveys. The question of the development of an integration over time could not be answered to ones full satisfaction, since the longitudinal sur-vey did not show any significant development. This evidence could however have been different if the second run of the panel survey would have been executed much shorter after the acquisition.Hlavním cílem práce je vytvořit model managementu změn a integrací pro malé a střední podniky (MSP). Předběžná podoba modelu je zpracována na základě dostupné literatury. Poté je model empiricky testován a dále přizpůsoben tak, aby byl vhodný pro zvolenou oblast. Model by měl být využitelný manažery k tomu, aby chápali důvody vedoucí k procesům integrací a změn, a také důsledky těchto procesů. Literární průzkum umožnil shromáždit dostatek informací o komplexních vztazích mezi strategií, psychologických a sociálních determinantech v organizacích a vytvořit srozumitelný model. Model ukazuje postup těchto procesů, co se vyvíjí, co je třeba očekávat, a které mechanismy umožní dosažení očekávání. Model zahrnuje postupné kroky od změny podnikatelského prostředí po změnu (přizpůsobení) strategií, a dále k procesu změny či integrace, a po jeho realizaci také k hodnocení výsledků. Výsledky dotazníkového průzkumu prokázaly významnou vazbu mezi třemi skupinami dat, což potvrdilo, že při realizaci jakékoliv změny formou projektu bylo dosaženo dobrých výsledků. Podniky s charismatickými vůdci, kteří mají vize, prokazují lepší ekonomické výsledky, než ostatní podniky. Zisky a spokojenost zaměstnanců jsou rovněž vyšší tehdy, pokud manažeři mají dostatečné teoretické znalosti. Otázku vývoje integračních procesů v čase není možné odpovědět k plné spokojenosti, neboť průzkum dlouhodobého vývoje neprokázal jednoznačný trend. Průkaznosti by mohlo být dosaženo, kdyby druhé kolo panelového průzkumu bylo provedeno mnohem dříve po realizované akvizici.
Keywords:
integrace po sloučení; konkurenční prostředí; německý strojírenský sektor; strategický management; transformační model; řízení změn