Original title:
Globální ekonomičtí lídři a firemní kultura v 21. století
Authors:
Vaněk, Patrik Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá, které světové regiony budou mít významný vliv na vývoj firemní a manažerské kultury (FMK) velkých mezinárodních společností (MNS) během 21. století. Pro predikování vývoje množství MNS byl vytvořen model zohledňující očekávaný vývoj významnosti ekonomik a očekávaný vývoj velikosti domácích trhů. Množství MNS bylo na základě předpokladu, že lze státy s obdobnými kulturními rysy seskupovat do kulturních shluků, sečteno. Výsledky práce naznačují, že v průběhu první poloviny 21. století lze očekávat oslabující vliv anglosaského shluku a zároveň posilování vlivu konfuciánského. Tento trend lze očekávat i v druhé polovině století. Predikce navíc naznačují možný výrazný nárůst vlivu jihoasijského shluku z důvodu očekávaného rozvoje Indie. Vliv zemí germánského, latinskoevropského a nordického shluku bude pravděpodobně pouze doplňkový. U ostatních shluků se významný vliv na globální úrovni neočekává.The thesis examines which world regions could have a significant impact on the development of corporate and managerial culture (CMC) of large multinational companies (MNC) during the 21st century. An econometric model was created to predict the number of MNC in observed economies. The model takes into account the expected development of economic importance and the size of the domestic market. Based on the principle that countries with similar cultural dimensions can be clustered together, the number of MNC within clusters was added up. During the first half of the 21st century, the Anglo cluster may lose its dominant position. At the same time, the Confucian cluster will continue to strengthen its influence. In the second half of this century, the trend is likely to continue. Moreover, because of the projected rapid growth of India, it is expected that the South Asian cluster may gain some influence as well. Even though not a dominant factor, European clusters (Germanic, Latin European, and Nordic) will still play some role. Any significant effect on the CMC on the global level for other clusters is not expected.
Keywords:
corporate culture; cultural clusters; firemní kultura; Forbes Global 2000; Fortune Global 500; kulturní shluky; managerial culture; manažerská kultura; mezinárodní firmy; multinational companies; UNCTAD TNI