Original title:
Reforma příjmů a výdajů rozpočtu Evropské unie dle principů teorie fiskálního federalismu
Authors:
König, Petr Document type: Doctoral theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem disertační práce je navrhnout reformu rozpočtu Evropské unie tak, aby byly jeho výdaje a příjmy v souladu s principy teorie fiskálního federalismu při respektování současného stupně ekonomické a politické integrace EU. Normativní teorie veřejných financí vychází ze zdůrazňování společenské potřebnosti veřejných financí, a to z důvodu tržních selhání. Tato selhání navrhuje řešit třemi základními funkcemi veřejných financí: alokační, redistribuční a stabilizační. Teorie fiskálního federalismu následně vymezuje principy, jež by měly být respektovány při hledání nejvhodnější úrovně vlády, na níž by měly být zajišťovány uvedené tři základní funkce. Alokační funkce by měla být decentralizována, stabilizační a redistribuční funkce naopak centralizovány. Od těchto principů se lze odchylovat v závislosti na charakteru integračního uskupení. V disertační práci je posuzováno, jak naplňují uvedené principy příjmy a výdaje rozpočtu EU. Hodnocení výdajů je provedeno podle pěti zvolených kritérií fiskálního federalismu: stabilizační funkce, redistribuční funkce, přeshraniční externality, úspory z rozsahu a homogenita preferencí. Na základě provedeného hodnocení dospěl autor k formulaci doporučení ke změnám ve výdajích rozpočtu EU. K nejzásadnějším změnám patří doporučení na decentralizaci přímých plateb společné zemědělské politiky a výdajů politiky rozvoje venkova souvisejících s rozvojem kvality života a diverzifikací ekonomických aktivit na venkově. Také výdajový titul "Konkurenceschopnost a inovace" nebyl zhodnocen jako vhodný k realizaci na unijní úrovni. Návrh reformy výdajů naopak doporučil navýšit výdaje směřující k podpoře výzkumu a vývoje evropského významu, budování transevropských sítí, ochraně vnějších hranic a řízení migračních toků a rozvojovou pomoc. V návrhu je obsaženo také doporučení na zavedení společné obranné politiky, jež by financovala společný vojenský výzkum a vývoj a také výdaje na pořizování výzbroje. Dalším zásadním návrhem je doporučení zřízení Evropského fondu nezaměstnanosti coby automatického stabilizátoru a nástroje přímé redistribuce v rozpočtu EU. Potřeby reformovaného rozpočtu byly v matematickém modelu vyčísleny na 322,5 miliard eur, což představuje 2,63 % HND EU-27 v roce 2007. Při hodnocení příjmů byla použita tato kritéria: stabilizační funkce, vertikální spravedlnost, horizontální spravedlnost, přeshraniční externality a vztah k politikám EU. Na základě hodnocení stávajících příjmů rozpočtu bylo doporučeno zrušit zdroj založený na DPH. Naopak tradiční vlastní zdroje a zdroj založený na HND zvoleným kritériím fiskálního federalismu vyhovují. V práci byly posuzovány také další alternativní zdroje rozpočtu, přičemž za vhodné byly označeny akcízy ze spotřeby motorových paliv pro silniční a leteckou dopravu a v menší míře též skutečná DPH.Objective of doctoral thesis is to propose reform of the EU budget so that its revenues and expenditures follow the principles of theory of fiscal federalism, respecting the so far achieved level of economic and political integration. Normative theory of public finance is based on the notion of market failures that have to be solved by three basic functions of public finance: allocation, redistribution and stabilisation. Theory of fiscal federalism follows up with principles that should be respected when searching for the most suitable level of government to provide the three mentioned functions. Allocation function should be decentralised while stabilisation and redistribution function should be centralised. Still, these principles may be adjusted according to the character of integration grouping in question. The doctoral thesis assess to what extent do revenues and expenditures of the EU budget follow the three mentioned principles. Expenditures are assessed according to five criteria: stabilisation function, redistribution function, cross-border externalities, economies of scale and homogeneity of preferences. Based on assessment according to these criteria, the author recommends following changes in EU budget expenditures. Market related measures and direct payments together with expenditures of rural development policy related to enhancing the quality of life in rural areas and diversification of rural economy should be decentralised. Also the programme "Competitiveness and innovation" supporting small and medium-sized enterprises should be abolished. On the other hand, the reform proposal recommends to increase expenditures on research and development of European relevance, trans-European networks, protection of external frontiers, management of migration flows and development aid. The proposal also suggest to establish common defence policy financing common military research and development together with equipment and procurement. Another significant proposal suggests to establish an European unemployment fund working as an instrument of automatic stabilisation and direct redistribution of the EU budget. Expenditure needs of the reformed budget are expressed in mathematical model at the level of 322,5 billions of euro, which represents 2,63 % GNI of EU-27 in 2007. Revenues were assessed according to these criteria: stabilisation function, vertical equity, horizontal equity, cross-boarder externalities and relation to EU policies. On the basis of the assessment, it was recommended to abolish the current own resource based on VAT. On the other hand, the traditional own resources and resource based on GNI meet the criteria of fiscal federalism. The author also assessed several alternative resources of EU budget. Of these, excise taxes on motor-fuel spirits for road and air transport and to lesser extent also the real VAT were recommended as most suitable for the EU budget.
Keywords:
daně; fiskální federalismus; reforma rozpočtu EU; veřejné finance