Original title:
Žáci se specifickými poruchami učení a chování na středních školách
Authors:
Dvořáková, Marie Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Abstrakt Bakalářská práce se věnuje problematice specifických poruch učení a chování žáků na středních školách. V teoretické části jsou popsány jednotlivé druhy specifických poruch učení a chování, jejich symptomy a postavení žáků ve školách mezi ostatními. Dále je zde objasněna integrace a reedukace těchto žáků, spolupráce s rodinou a individuální vzdělávací plán. Zmíněný je také legislativní rámec, díky kterému mají tito žáci možnost integrace/inkluze do běžných škol. Pro praktickou část byl zvolen kvantitativní výzkum pomocí dotazníkového šetření. Týká se nejen jejich projevů, ale také charakteristikou poruch, integraci a reedukaci těchto žáků, ale také jejich pozicí ve třídě. Též popisuje klima ve třídě a přístup vyučujících. Výsledná data budou zpracována do tabulek a graficky znázorněna. Cílem mé bakalářské práce je zaměření se na problematiku specifických poruch učení a chování a to u žáků na středních školách. Cílem praktické části je zjistit, jak přistupují učitelé k žákům se specifickými poruchami učení a chování na středních školách.Abstract The bachelor's thesis focuses on the issue of specific learning disabilities and behaviour of pupils at secondary schools. The theoretical section describes the different types of specific learning and behavioural problems, their symptoms and the position of pupils at schools among others. It also explains the integration and reduction of these pupils, cooperation with the family and the individual education plan. There is also mentioned the legislative framework that makes it possible for these pupils to get integrated/included into mainstream schools. Quantitative research using a questionnaire survey was chosen for the practical part. It relates not only to their manifestations, but also to the characteristics of the disorders, integration and re-education of these pupils, but also to their position in the classroom. It also describes the climate in the classroom and the attitude of the teachers. The resulting data will be tabulated and graphically shown. The aim of my bachelor's thesis is to focus on the issue of specific learning and behavioural problems of pupils at secondary schools. The practical part aims to find out how teachers approach pupils with specific learning and behavioural problems at secondary schools.
Keywords:
ADD; ADHD; dyscalculia; dysgrafie; dysgraphy; dyskalkulie; dyslexia; dyslexie; dysortografie; dyssortography; educator; inclusion; individual education plan; individuální vzdělávací plán; inkluze; integrace; integration; pedagog; re-education; reedukace; Specific learning and behavioural disabilities; specifické poruchy učení a chování