Original title:
Porucha ADHD u žáků středních škol
Authors:
Hájková, Nikola Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá poruchou ADHD neboli poruchou pozornosti s hyperaktivitou především u žáků středních škol. Tato práce je rozdělená do dvou částí, a to na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je seznámení sproblematikou a vymezení základních informací o ADHD. První část teorie popisuje podstatné informace o poruše ADHD, zvláště definici, příčiny, projevy a následně diagnostiku s terapií. Druhá část teorie se věnuje výchově a vzdělávání žáků s ADHD převážně se zaměřením na střední školu. Hlavním cílem praktické části je zjistit míru znalostí a informovanosti o problematice ADHD u těchto jedinců. Na základě kvantitativního přístupu s využitím dotazníkového šetření jsou zpracovaná data do grafů a tabulek. Respondenti tohoto dotazníkového šetření jsou žáci ze tří vybraných středních škol.This bachelor thesis is about ADHD or attention deficit and hyperactivity disorder, especially in high school students. This work is divided into two parts, the theoretical and practical part. The aim of the theoretical part is to describe the issue and define the basic information about ADHD. The first part of the theory describes basic information about ADHD, especially the definition, causes, manifestations, and diagnosis with therapy. The second part of the theory deals with the education of children with ADHD, mainly with a focus on high schoolers. The main goal of the practical part is to determine the level of knowledge and awareness of ADHD in questioned individuals. Based on a quantitative research using a questionnaire survey, the data are processed into graphs and tables. The respondents to this questionnaire survey are students from three selected high schools.
Keywords:
ADHD; awareness; disorder; education; high school; informovanost; level of knowledge; míra znalostí; porucha; students; střední škola; vzdělávání; žáci