Original title:
Učitel střední školy a syndrom vyhoření
Authors:
Lencová, Vladimíra Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V bakalářské práci byla řešena problematika výskytu syndromu vyhoření u učitelů středních škol. V její teoretické části byla analyzována profese učitele střední školy, vymezen pojem osobnost, profesní předpoklady a pedagogické dovednosti učitele. Dále byla pozornost věnována stresu, jeho fázím, faktorům a zdrojům, zejména s ohledem na pedagogické pracovníky. Není opomenuta ani oblast zvládání a prevence stresu. V závěru teoretické části bakalářské práce je vymezen syndrom vyhoření, který může vyústit z dlouhodobého stresu. Byly formulovány jeho příznaky, příčiny, fáze, ale hlavně prevence -- přehled metod a prostředků. Zpracování teoretické části bakalářské práce bylo uskutečněno následujícími metodami vědecké práce, a to zejména metodou studium odborných literárních zdrojů, jejich analýza, syntéza a srovnávání. V praktické části bakalářské práce byla provedena průzkumná sonda metodou dotazování. Byla zvolena technika dotazníku, který byl zadán pedagogickým pracovníkům Hotelové školy Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí. Data pak byla vyhodnocena jednoduchými statistickými metodami. Získané údaje sloužily k ověření čtyř předpokladů. V závěru bakalářské práce jsou uvedena doporučení pro pedagogickou praxi.This thesis deals with the incidence of Burnout syndrome among secondary school teachers. In the theory part the profession of a secondary teacher is analyzed and the concept of personality, professional qualifications and teacher's pedagogical skills defined. Attention was further paid to stress, its phases, factors and origins, especially with regards to teaching staff. Managing stress and its prevention are also included. Burnout syndrome, which can be caused by prolonged stress, is highlighted in the conclusion of the theory part of the bachelor thesis. Its symptoms, causes, phases and mainly prevention - overview of methods and applications, are also defined. The theory part development was carried out through the following methods of scientific work, especially studies of specialized literature, their analysis, synthesis and comparison. Original research was carried out in the practical part of the bachelor thesis. A carefully devised questionnaire was submitted to teaching staff at the Hotel and Catering Services School and Business Academy in Velké Meziříčí. The acquired data was then evaluated through statistical analysis. The obtained facts were used to validate four hypotheses. The thesis concludes by presenting recommendations for teaching practice.
Keywords:
prevence syndromu vyhoření; stres; syndrom vyhoření; učitel střední školy