Original title:
Obchodování se sklářskými výrobky na zahraničních trzích
Authors:
Šrámková, Tamara Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na zhodnocení obchodování sklářského podniku na zahraničních trzích v naturálním a finančním vyjádření v letech 2011 až 2014. Posouzena je dynamika tržeb na celkových tržbách a přiblíženy jsou změny, ke kterým v průběhu sledovaného období došlo. V literární rešerši je věnována pozornost trhu a mezinárodnímu obchodu ve smyslu základních pojmů a ovlivnění ze strany státu. Uvedeny jsou národní a podnikové ekonomické ukazatele, části marketingového prostředí firmy a marketingové nástroje používané zejména na B2B trzích. Závěrem kapitoly je zmíněna historie, charakteristika a klasifikace sklářské výroby. Praktická část zhodnocuje význam sklářského průmyslu pro obchodní bilanci České republiky. Zpracována je charakteristika společnosti, zhodnoceno podnikatelské prostředí, používané marketingové nástroje a popsán průběh obchodování na zahraničních trzích. Zmíněn je proces vyjednávání ceny, platební morálka odběratelů a specifika obchodních vztahů. Uvedeny jsou ekonomické výsledky dosahované na obsluhovaných trzích, objemy exportované produkce včetně vyvážených segmentů skleněných obalů. V závěru jsou na základě získaných údajů vyhodnoceny ekonomické i mimoekonomické přínosy/dopady obchodování společnosti pro region a celou společnost.This diploma thesis is focused on rating results achieved by trading on foreign markets with the help of natural and financial expression from 2011 to 2014. There is also evaluated the dynamics of sales on total sales and approached changes that happened during the reporting period. The theoretical part pays attention on the definition of the market and inter-national trading in the sense of basic concept and affecting by the state. There are defined national and business indexes, parts of business environment and marketing tools used on B2B markets. At the end of this chapter, the history, characteristics and classification of glass production are mentioned. The practical part evaluates the sense of glass industry for the trade balance of the Czech Republic. There is also given the characteristics of the company, the business environment, used marketing tools and process of trading on foreign markets. Mentioned is the process of negotiation prices, payment behavior of customers and the specifics of business relations. There are stated economic results achieved on serviced foreign markets, volumes of exported production, including exported segments of glass containers. At the end of the diploma thesis, on the base of obtained data, economic and non economic benefits/repercussions achieved by company´s trading for the region and the whole of society, are mentioned.
Keywords:
mezinárodní obchod; obalové sklo; sklárna; sklářský průmysl; tržby; vývoz; zahraniční trh