Original title:
Prokrastinace a její vliv na školní docházku žáků SŠ
Authors:
Ghisi, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Abstrakt Bakalářská práce s názvem „Prokrastinace a její vliv na školní docházku žáků SŠ“ má za cíl zjistit, zda žáci střední školy prokrastinují a v jaké míře prokrastinují. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí na teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je popsat prokrastinaci, její vývoj i možné příčiny vzniku. Za pomoci odborné literatury jsou popsány různé typy prokrastinace. Dále je teoretická část o záškoláctví, výukových metodách o žácích a jejich možné motivaci k docházce do školy. Praktická část je sestavena za pomoci dotazníkového šetření u žáků stření školy. Cílem dotazníku je zjistit, zda žáci střední školy prokrastinují, kdo více prokrastinuje, jestli dívky nebo chlapci a má-li vliv prokrastinace na docházku žáků. Některé otázky se žáků ptají na jejich vliv při výběru střední školy a kdo žákům s výběrem školy pomáhal. Výsledky jsou zpracovány do tabulek a grafů, které jsou vzájemně porovnány pro výstup k hypotézám a k vyhotovení pedagogických závěrů.Abstract The bachelor's thesis named "Procrastination and its influence on the school attendance of high school students" aims to determine whether high school students procrastinate and to what extent procrastination. The bachelor thesis is divided into two parts theoretical and practical. The aim of the theoretical part is to describe procrastination, its development, and possible causes. Different types of procrastination are described with the help of professional literature. There is also a theoretical part about truancy, teaching methods about students and their possible motivation to attend school. The practical part is compiled with the help of a questionnaire survey of school pupils. The aim of the questionnaire is to find out whether high school students procrastinate, who procrastinates more, whether girls or boys, and whether pro-crastination affects pupils' attendance. Some questions ask students abour their influence in choosing a high school and who helped students choose a school. The results are processed into tables and graphs, which are compared with each other to output hypotheses and to draw pedagogical conclusions.
Keywords:
laziness; lenost; procrastination; procrastinator; prokrastinace; prokrastinátor; truancy; záškoláctví