Original title:
Corporate social responsibility in small and medium enterprises
Authors:
Sedláčková, Olga Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This bachelor thesis is focused on corporate social responsibility in small and medium enterprises. Corporate social responsibility is voluntary commitment of companies behave responsible. European commission says that, even if SME don't use term CSR, the close relationship with society makes them socially responsible. In thesis is analyzed small enterprise with 20 employees. Company PONY AUTO trend s. r. o. is the biggest Czech producer of sleeping modules and spoilers for commercial vehicles. Analysis was based on structured interview with owners of the company and production manager. Another data was gained from quantitative research -- questionnaire, which was distributed to employees in company. Company does not have CSR concept implemented into corporate strategy. Anyway, there was found, that company unwittingly behave according all three parts of triple bottom line. For economical area there was recommended implementation of ethic code. In social part was recommended to organize teambuilding with emphasis on communication and establishment of corporate fund. Based on the results, it was confirmed allegations of European Commission.Tato bakalářská práce se zabývá společenskou odpovědností firem v malém a středním podnikání. Společenská odpovědnost firem je dobrovolný závazek firem c chovat se zodpovědně ke svému okolí. Evropská komise říká, že ačkoliv malé a střední podniky nepoužívají pojem CSR, jejich blízká vazba na okolní prostředí je dělá společensky odpovědnými. V práci je analyzován malý podnik o počtu 20 zaměstnanců. Firma PONY AUTO trend s. r. o. je největším českým výrobcem spacích modulů a spoilerů pro užitková vozidla. Analýza byla provedena na základně strukturovaných rozhovorů s vlastníky firmy a vedoucím výroby. Další data byla získána pomocí kvantitativního výzkumu - dotazníku, který byl distribuován zaměstnancům společnosti. Firma nemá koncept CSR zařazen do firemní strategie. Přesto bylo zjištěno, že se nevědomě věnuje všem třem pilířům společenské odpovědnosti. Pro oblast ekonomické odpovědnosti bylo doporučeno zavedení etického kodexu. V sociální oblasti byla navržena organizace team buildingu s důrazem na komunikaci a založení firemního fondu. Na základě dosažených výsledků bylo potvrzeno tvrzení Evropské komise.
Keywords:
Carrollova pyramida společenské odpovědnosti; management zainteresovaných stran; McKinseyho model 7S; společenská odpovědnost firem; trojí zodpovědnost