Original title:
Vliv pasivních ztrát vozidel podle konstrukce jejich pohonu
Authors:
Řezník, Michal Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá popisem jednotlivých konstrukčních typů pohonných ústrojí osobních automobilů. Zejména pak technickým řešením pohonu jedné či obou náprav. Dále jsou popsány ztráty, jež působí na pohybující se vozidlo a je nutné je při pohybu překonávat. V praktické části se práce zabývá měřením ztrát vozidla s pohonem jedné a obou náprav. Dalším bodem měření byl vliv huštění pneumatik na ztráty vozidla. Veškerá měření byla realizována dle předem stanovené metodiky.This thesis deals with the description of particular types of motorcars´ drives, it especially handles with engineering solution of one or both of axels. In this thesis there are described power dissipations impacting moving vehicle. These power dissipations are needed to be overcome. In the practical part of the thesis the thesis deals with measuring of power dissipations of a one drive or all drive vehicle. Another point of measurement focuses on tire pressure rating and its impact on the power dissipations. All measurements were realized according to descibed methodology.
Keywords:
pohon jedné nápravy; pohon obou náprav; pohonná ústrojí; tlak v pneumatikách; ztráty vozidel