Original title:
Reklama vo verejnom priestore
Authors:
Berčíková, Pavlína Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
slo Abstract:
[cze][eng] Podstatou práce je kritický rozbor vlivu reklamy na místa, které ve své podstatě patří všem a které je třeba z tohoto důvodu chránit před poškozením. Úvod práce je věnován souhrnnému přehledu vývoje světové i československé reklamy a propagace, který zaznamenává nejpodstatnější historické události, formující podobu moderního ovlivňování spotřebitelů ke koupi nabízeného produktu. Naásledne se text se zabývá vlastnostmi současné reklamy, způsoby získávání zákazníka a možnými následky narušení rovnováhy veřejného prostoru, do kterého stále více proniká. Pozornost je dále věnována problémům vznikajícím na úrovni krajiny a úrovni města. Prezentované jsou zejména problémy ekologické, estetické, bezpečnostní a společenské. Závěrem práce upozorňuje na eventuální rizika spojená s přeplněním životního prostoru lidí reklamou a stanovuje základní možnosti řešení dané situace.The heart of this work is a critical analysis of the impact of advertising on places which basically belong to everyone and are necessary to be protected against any damage. The introduction contains the world and Czechoslovak history of advertising and promotion recording the most important historical events that had formed the character of modern consumer influencing to buy the advertised product . The following part of the text deals with the attributes of the current advertising, its ways of acquiring customers and potential consequences of disruption of the public space, in which it penetrates more and more. The further attention is given to problems rising at the country and city level. The presented problems are mainly ecological, aesthetical, safety and social. As a summary, the work draws attention to the risks possibly associated with living space overfilled by advertising and defines basic options to solve the situation.
Keywords:
historie reklamy; následky; reklama; společnost; veřejný prostor