Original title:
Marketingová koncepce jako faktor ovlivňující rozhodování uchazečů o studium na střední odborné škole
Authors:
Dušek, Milan Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce mapuje odbornou problematiku týkající se marketingu střední odborné školy ve vztahu k rozhodování uchazečů o studiu na tomto typu vzdělávací instituce. V teoretické části je na základě studia dostupné odborné literatury popsána problemati-ka marketingu a marketingové komunikace v oblasti středního odborného školství a způsoby předávání informací potencionálním uchazečům o studium. Metodami použitými v teoretické části jsou studium odborné literatury, analýza, srov-návání a syntéza zjištěných informací. Cílem praktické části bylo na základě průzkum-ného šetření zjistit, které formy marketingové komunikace mají největší vliv na rozhod-nutí žáků studovat na dané střední škole. Pro sběr dat byl použit dotazník. Dotazníkové šetření bylo provedeno mezi žáky 1. ročníků vybraných studijních a učebních oborů Masarykovy střední školy zemědělské a Vyšší odborné školy v Opavě. Výsledky dotaz-níkových šetření byly vyhodnoceny základními statistickými postupy.Bachelor's degree diploma work maps issues concerning marketing of technical high school in relation to decision making of study applicants on this specific kind of educa-tional institution. In the theoretical part, there is described the issue of marketing and marketing communication in the field of technical high school education and options of transmitting information to potencial applicants, this description is based on research of available proffessional literature. Methods used in the theoretical part are research of available literature, analysis, com-paring and synthesis of found information. The objective of practical part is to establish, which forms of marketing communication have the most signifficant impact on the de-cision of potential students to study a speciffic high school. A questionnaire was used for the data collecting. Questionnaire research was concluded among first-year students of selected fields at Masaryk high school of agriculture and Higher technical school in Opava. The results of mentioned questionnaire research were evaluated by basic statis-tical procedures.
Keywords:
marketing; marketing školy; marketingová komunikace; potencionální zájemce o studium.; public relations