Original title:
Ekonomická analýza vybraných vinařství a jejich rozvoj v cestovním ruchu
Authors:
Dosedlová, Amálie Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá ekonomickou analýzou vybraných vinařství a jejich rozvoji v cestovním ruchu. Práce je rozdělena do několika dílčích částí. V literárním přehledu jsou charakterizovány pojmy ekonomická analýza, finanční analýza její zdroje a metody, dále kvalitativní analýza a vysvětlení pojmu SWOT analýza. V práci je popsána odbytová činnost podniku spolu s charakteristikou poptávky a marketingového mixu. V další části práce je uvedena samotná finanční analýza vybraných podniků pomocí rozboru účetních výkazů a její hodnocení v rámci sledovaného období 2016–2019. Zhodnocení makroprostředí i mikroprostředí a posouzení jejich vlivů na podniky, je vyhotoveno dle analýzy PESTLE a Porterovy analýzy pěti konkurenčních sil. Uvedená analýza „4P“ sleduje vnitřní prostředí podniku. Zjištěné závěry jsou zapsány do SWOT analýzy, která pojednává o silných a slabých stránkách a příležitostech a hrozbách plynoucích ze zjištěných informací. Na závěr je uvedena nákladovost vybraných podniků dle poměru fixních a variabilních nákladů spolu s hodnotou produkce.The diploma thesis deals with the economic analysis of selected wineries and their de-velopment in tourism. The work is divided into several parts. The literature review char-acterizes the concepts of economic analysis, financial analysis of its sources and meth-ods, as well as qualitative analysis and explanation of the concept of SWOT analysis. The work describes the sales activities of the company together with the characteristics of demand and marketing mix. Next part of the work presents the financial analysis of selected companies using the analysis of financial statements and its evaluation in the period 2016-2019. The evaluation of the macro-environment and micro-environment and the assessment of their effects on companies is made according to the PESTLE analysis and Porter's analysis of five competing forces. The "4P" analysis monitors the company's internal environment. Found conclusions are recorded in a SWOT analysis, which dis-cusses the strengths and weaknesses and opportunities and threats resulting from the information obtained. In conclusion it is stated the cost of selected companies according to the ratio of fixed and variable costs together with the value of production.
Keywords:
balance sheet; cestovní ruch; financial analysis; finanční analýza; inquiry; odbyt; poptávka; profit and loss account; rozvaha; sales; tourism; výkaz zisku a ztrát