Název:
Tresty na SOU očima žáků
Autoři:
Böhmová, Karolína Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou trestání na SOU. Práce je rozdělená na teoretickou část a praktickou část. Cílem teoretické části je vymezit problematiku týkající se výchovného procesu žáka na SOU a vztahy mezi subjektem a objektem v prostředí školy. Dále také definovat výchovu a charakterizovat učitele SOU jako subjekt výchovy, žáka SOU jako objekt výchovy a výchovné prostředky. Dalším cílem je charakterizovat trest jako výchovný prostředek a vymezit druhy trestu, funkce trestu, způsoby a důvody užívání trestu. Cílem je rovněž objasnit negativní a pozitivní dopad trestů na žáka, protože ovlivňuje nejenom jeho chování ve škole, ale také sociální žití ve společnosti. Posledním cílem teoretické části je představit výzkumy týkající se trestání. Metody použité pro zpracování teoretické části jsou studium odborných literárních zdrojů v tištěné i elektronické podobě, tvorba výpisků a jejich analýza, srovnávání a syntéza. Cílem praktické části je zjistit, co považují žáci SOU za nejúčinnější trest. V praktické části bakalářské práce je využitý kvalitativní výzkum, metodou pro zpracování praktické části je narativní analýza. Analýza dat je provedená tematickou analýzou. Respondenty tvoří žáci třetího ročníku oboru zahradník na střední škole zemědělského zaměření v moravskoslezském kraji. Na základě zjištění bude vytvořeno doporučení pro pedagogickou praxi.The bachelor thesis deals with the issue of disciplinary at secondary vocational school. The thesis is divided into theoretical part and practical part. The aim of the theoretical part is to define the issues related to the educational process of the pupily at the secondary vocational school and the relations between the subject and the object in the school environment. Furthermore, to define the education and to characterize the teachers of secondary vocational school as a subject of education, the student of secondary vocational school as a subject of education and educational means. Another objective is to characterize the punishment as a means of education and to define types of punishment, function of punishment, ways and reasons for It´s use of punishment. The aim is also to darify the negative and positive impact of punishments on the student as it affects not only their school behavior but also social living in their social life. The final aim of the theoretical part is to introduce research on punishment. The methods used for processing the theoretical part are the study of professional literary sources in printed and electronic form, creation of prints and their analysis, comparison and synthesis. The aim of the practical part is to find out what the secondary vocational school students consider to be the most effective punishment. In the practical part of the bachelor thesis is used qualitative research, the method for processing the practical part is narrative analysis, data analysis is done by thematic analysis. Respondents are students of the third year in the field of gardening specialization in a secondary school of agricultural orientation in the Moravian-Silesian Region. Based on the findings, recommendations for pedagogical practice will be developed.
Klíčová slova:
učitel; výchova; výchovný prostředek; škola; školní trest